Omzet horeca licht gestegen
De omzet van de horeca nam in het eerste kwartaal van 2016 minder sterk toe dan gemiddeld in 2015. Toen was de toename gemiddeld 1,5 procent per kwartaal. Vandaag publiceert CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met nog meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.
Omzet snackbars stijgt het sterkst
Binnen de horeca is de omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, het sterkst toegenomen. Ook in het vierde kwartaal van 2015 was dit zo. Vooral de omzetten van fastfoodrestaurants en maaltijdbezorgers stegen sterk.
Snackbars hebben in de eerste drie maanden van dit jaar 2,6 procent meer omgezet dan in het laatste kwartaal van vorig jaar. Het volume (grofweg het aantal verkochte consumpties) nam met 2,1 procent toe, prijsstijgingen speelden slechts een kleine rol.
De omzet van cafés steeg voor het zesde kwartaal op rij. De omzetstijging in het eerste kwartaal bedroeg 1,2 procent, waarbij de stijging van het volume uitkwam op 0,9 procent.
Hotels en restaurants boekten dezelfde omzet als een kwartaal eerder. Het volume van de restaurants daalde echter licht (0,4 procent). Consumenten aten en/of dronken minder in restaurants dan in het vierde kwartaal van 2015. De prijzen die ze moesten betalen stegen wel iets.
Omzet horeca 7 procent groter dan in het eerste kwartaal 2015
Ten opzichte van het eerste kwartaal 2015 heeft de horeca 7 procent meer omgezet. Alle branches realiseerden een groei. Snackbars noteerden de grootste omzetstijging. Het volume in de horeca was 4,4 procent groter, de prijzen waren gemiddeld 2,5 procent hoger dan een jaar eerder. De horeca realiseert al bijna drie jaar onafgebroken meer omzet en volume dan een jaar eerder.