Omzet detailhandel bijna 5 procent gegroeid

De detailhandel heeft in april bijna 5 procent meer omgezet dan in april 2016. De verkopen (volume) waren ruim 4 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast is online bijna 18 procent meer omgezet.

Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Daarnaast viel Pasen dit jaar in april en vorig jaar in maart. Dit was vooral van invloed op de omzetcijfers van de winkels in voedings- en genotmiddelen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 3 procent hoger dan in april 2016.

Omzet non-foodsector 4 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in april met 4 procent. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) waren bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben voor de tiende maand op rij meer omgezet. Winkels in meubels en huishoudartikelen en kledingwinkels realiseerden voor de zevende achtereenvolgende maand een omzetgroei. Ook bij de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatieartikelen en de drogisterijen en parfumerieën groeide de omzet.

Net als in februari en maart zetten de winkels in consumentenelektronica minder om dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen zetten bijna 4 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in april een omzetstijging van bijna 4 procent. De verkopen waren bijna 3 procent hoger dan in april 2016. De omzet van de supermarkten groeide met 4 procent, die van de speciaalzaken met bijna 2 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Online omzet bijna 18 procent hoger

De online omzet lag in april bijna 18 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 25 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 13 procent.

Gerelateerde artikelen