Nieuwe competenties vragen om vernieuwing traditionele opleidingen

Kritiek uit beroepsorganisaties, grote kantoren en het bedrijfsleven dwingt tot nieuwe invulling accounting-opleidingen.
Terugkoppeling uit de praktijk van zowel bedrijfsleven, beroepsorganisaties als de HR-afdelingen van de Big Four,  deed de Australische Macquarie Universiteit (een van de hoogst aangeschreven academische instellingen voor hun finance-opleidingen in Australië) beseffen, dat er nog steeds veel financials afstuderen met te veel ‘irrelevante kennis en vaardigheden’ en te weinig wereldwijsheid en ervaring om meteen inzetbaar te zijn in de praktijk van vandaag.
 
Dr Rahat Munir, die leiding geeft aan de faculteit Accounting and corporate governance aan Macquarie University, zegt dat zijn opleiding zóveel kritische feedback kreeg uit het veld, dat zij besloten hebben de opleidingen radicaal te vernieuwen, om zo aansluiting te krijgen en te houden bij de snel veranderende werkelijkheid buiten de universiteit.
“Ik help ook organisaties bij de échte werving en selectie van nieuwe medewerkers, en ik constateer dat zij vooral grote behoefte hebben aan meer all-round afgestudeerden, die meteen aan de slag kunnen nadat zij binnenkomen – in plaats van dat ze nog verder getraind moeten worden en oude ballast moeten afleren.”
 
Munir noemt naast data-analyse een zestal nieuwe competentiegebieden, waaraan Macqarie meer invulling gaat geven:
Communicatieve vaardigheden
Teamwork
Probleemoplossing
Duurzaamheid
Ethiek
Kritisch denkvermogen en houding
 
“In de functieomschrijvingen zien we meer dan honderd verschillende competenties genoemd, maar dit zijn de voornaamste categorieën, waaraan in de traditionele opleidingen te weinig of geen aandacht gegeven werd en wordt!”
 
Gerelateerde artikelen