Nieuw PE-model gefaseerd ingevoerd per 1 januari 2019
In het nieuwe PE-model krijgen accountants meer verantwoordelijkheid en keuzevrijheid in de vorm en inhoud van de PE-activiteiten. Kortom: hoe zij vorm willen geven aan hun beroepsontwikkeling. Dit betekent een grotere keuze in leervormen: minder klassikale opleidingen en meer mogelijkheden voor alternatieve leervormen als intervisie, learning on the job, coaching, e-learning en zelfstudie. Activiteiten die nodig zijn om de eigen werkzaamheden nu en in de toekomst te kunnen uitvoeren en om maatschappelijk relevant te blijven, aldus de NBA.
In de nieuwe PE-opzet zijn meer alternatieve leervormen toegestaan. Het leerresultaat staat hierbij voorop en de urennorm (40 PE-uren) is losgelaten. Accountants beoordelen zelf in hoeverre de leeractiviteit heeft bijgedragen aan het vooraf beschreven leerdoel. De enige verplichting is dat accountants dit vastleggen in een dossier (PE-Portfolio) en daarin ook aangeven wat ze geleerd hebben. Met de invoering van de nieuwe regeling vervalt op termijn ook de erkenning van PE-instellingen.
Gezien de ingrijpende wijziging van het PE-model wordt deze gefaseerd ingevoerd. Een beperkte groep gaat per 1 januari 2019 over en het overgrote deel van de leden pas in 2020 of 2021. Nieuwe leden gaan in principe direct over op het nieuwe PE-systeem. Zij kunnen echter een verzoek indienen om toch de oude PE-regeling te mogen gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer hun directe collega’s werkzaam bij hetzelfde kantoor de overstap naar het nieuwe systeem nog niet hoeven te maken.
Meer informatie: NBA.nl