‘Netflix vaker alternatief voor bioscoop’
Dat schrijft ABN AMRO in een nieuw rapport.
Op dit moment beschouwt 57 procent van de Nederlanders die weleens online een film kijkt dit als goed alternatief voor de bioscoop. Dat was eind 2017 nog minder dan de helft, stellen economen van de bank.
Om toch bezoekers te blijven trekken, moeten bioscopen volgens ABN AMRO voldoende vernieuwen. Zo zouden ze zich kunnen onderscheiden van 'netflixen' door zalen in te richten met comfortabelere stoelen en meer beenruimte. Daarnaast zouden ze kunnen experimenteren met variatie in tarieven voor bioscoopkaartjes, bijvoorbeeld via vroegboekkorting.
Van exclusiviteit op het vertonen van films moeten bioscopen het steeds minder hebben. De periode dat films na première alleen in filmzalen te zien zijn, wordt mede door toedoen van Netflix namelijk steeds korter. Toch zijn streamingplatforms niet louter slecht nieuws voor bioscopen. Nederlanders die vaak via sites als Netlfix films en series kijken, gaan volgens ABN AMRO ook relatief vaak naar de bioscoop. Mogelijk levert de populariteit van streamingdiensten ook nieuwe filmliefhebbers op, aldus de onderzoekers.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager