Negen landen vragen Brussel om EU-vliegtaks
"Vergeleken met andere transportmiddelen is de luchtvaart onvoldoende belast. De sector is vrijgesteld van accijnzen, er wordt geen btw geheven op internationale vluchten, er is geen gecoördineerde belasting op tickets en economische instrumenten om de uitstoot van broeikasgassen te beperken in de luchtvaartsector kunnen versterkt worden", stellen de ministers van Financiën van Duitsland, Frankrijk, Zweden, Italië, België, Luxemburg, Denemarken en Bulgarije samen met Nederland. Het kabinet spant zich al maanden in om de kwestie op de Europese agenda te krijgen.
De negen lidstaten laten in het midden hoe de luchtvaart moet worden belast, bijvoorbeeld via een toeslag op een ticket of via een kerosinetaks. Maar het principe moet zijn dat de vervuiler betaalt voor de gevolgen van de wereldwijde CO2-uitstoot, geluidsoverlast en luchtvervuiling door de luchtvaart.
Nederland voert per 2021 een nationale vliegtaks in van 7 euro per ticket voor alle bestemmingen als er dan nog geen Europese afspraken zijn.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager