Meerderheid mkb’ers is maatschappelijk betrokken

Maar liefst 75 procent van de Nederlandse mkb’ers toont actief zijn maatschappelijke betrokkenheid.

Dat blijkt uit onderzoek van verzekeraar Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau GfK.

De meeste mkb’ers tonen hun maatschappelijke betrokkenheid door stages of leer-/werkplekken te bieden aan jongeren (37 procent) of door mensen met een maatschappelijke achterstand bij hun onderneming te betrekken (26 procent).

Andere manieren om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen doen bedrijven door schenkingen te doen of door het sponsoren van lokale initiatieven. Hierbij vindt 57 procent van de ondervraagde ondernemers het wel belangrijk dat het initiatief aansluit bij wat hij of zij   zelf belangrijk acht in het leven. Aansluiting bij de onderneming wordt minder belangrijk geacht – dit is voor 26 procent de reden om dit te doen.

Kansen
Geert Deschoolmeester, Head of Market Management Allianz Benelux: “Het ondernemerschap typeert zich door kansen zien en ze vervolgens grijpen. De Nederlandse ondernemer wil anderen in staat stellen dit ook te kunnen doen en is bereid dit te faciliteren. Dit typeert de positieve ondernemersspirit die onder mkb’ers heerst.”

Of een ondernemer maatschappelijk betrokken is, hangt sterk af van de grootte van het bedrijf en varieert daarin van 64 procent voor de kleinere ondernemingen tot 86 procent voor de grotere ondernemingen.

Gerelateerde artikelen