Meer waarde creëren met ‘Ubernomics’
Bedrijven als Uber en Airbnb wijzen de weg naar een nieuwe, collaboratieve economie met eigen wetten en regels.
Stel je eens voor dat de directie van Hilton NV aankondigt, dat zij de komende vijf jaar 170 miljard dollar gaat investeren en 12.000 hotels gaat bouwen. Hilton – dat er bijna 100 jaar over gedaan heeft om nu ruim 4000 hotels te kunnen exploiteren, en aan de beurs zo’n 20 miljard waard is.
Niemand zou het geloven.
Toch is er een jong bedrijf, opgericht in hetzelfde jaar als waarin alle grote banken bijna failliet gingen, dat vandaag aankondigt de komende vijf jaar ongeveer 12.000 verblijfsaccomodaties (evenveel als 12.000 hotels) erbij te gaan krijgen en dat de winst ( dit jaar 1 miljard dollar) tegelijk zal groeien tot $10 miljard in 2020. En zonder dat daarvoor extra financiering nodig zal zijn?!?
Een andere startup (uit 2009) is nu actief in 400 steden over de hele wereld, en heeft in een paar jaar naast de taximarkt zelfs de hele auto-industrie op haar kop gezet. Beurswaarde, 7 jaar na de oprichting: $62,5 miljard.
Airbnb en Uber, inderdaad, zijn dé voorbeelden van wat de collaboratieve of deel-economie is gaan heten. Beide zijn gebaseerd op het idee dat je onbenutte capaciteit benut ( de ‘long tail’) en daarmee de klassieke theorie over schaarste en vraag en aanbod overhoop haalt. Beide knabbelen nauwelijks aan de winstgevendheid van de traditionele spelers, maar creëren vooral nieuwe klanten (‘blue ocean’).
Het goede voorbeeld van Uber en Airbnb vindt inmiddels overal navolging. Amazon start met AmazonFlex, een eigen on-demand bezorgdienst à la Uber. Hetzelfde Amazon begon ook met Handmade, een concurrent van Etsy, waar mensen hun eigen kleine-schaal producten verkopen. In 2 weken (!) bestond het assortiment van Handmade uit 800.000 producten, rechtstreeks geleverd door 5000 producenten wereldwijd.
Afgelopoen october startte Linkedin met LinkedIn ProFinder, een platform voor zelfstandige professionals (accountants, grafisch ontwerpers, journalisten en redacteuren). Een maand later kocht reisgigant Expedia voor 4 miljard HomeAway.
General Motors investeerde 500 miljoen in Lyft, de concurrent van Uber. Ford heeft aangekondigd niets meer te zien, op termijn, in het privé bezit van auto’s, en turnt zich om tot een mobiliteitsleverancier. Beide bedrijven zien zich in de toekomst meer als aanbieder van chauffeurloze elektrische auto’s, die u met uw mobiel bestelt waar en wanneer u vervoer nodig heeft.
In bovenstaande ‘Ubernomics’ matrix ziet u meer voorbeelden van successen in de nieuwe economie. Maar vooral: witte vlekken, die wachten op exploratie en exploitatie. Volgens de nieuwe wetten van vraag en aanbod, en maximale benutting van ook de kleinste stukjes capaciteit.
Meer over Ubernomics en de kansen die daarin geboden worden leest u via cfo.com.