Lengte en inhoud opdracht hebben invloed op zzp-uurtarief
Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 642 zzp’ers in samenwerking met FastFlex. “Goed opdrachtgeverschap wordt nog belangrijker omdat blijkt dat veel zzp’ers het steeds essentiëler vinden dat de opdrachtgever goed is voor zijn/haar portfolio. Voor organisaties is het daarom cruciaal om een duidelijk beleid te voeren op Employer Branding. Om op deze manier een interessante speler te blijven voor talent,” aldus Marc Loo van FastFlex.
Terwijl de opdrachtgever een lager uurtarief in de hand kan werken, is een goed uurtarief volgens de zzp’er wel één van de belangrijkste aspecten van goed opdrachtgeverschap. Tegelijkertijd vindt de zzp’er het belangrijk dat de opdrachtgever bereidheid toont om het tarief bespreekbaar te maken. Ook blijkt uit onderzoek dat zzp’ers communicatie (62%) het belangrijkste vinden voor goed opdrachtgeverschap.
Zzp’ers die minder dan twee jaar actief zijn als ondernemer zijn minder snel bereid een lager tarief te rekenen. Uit onderzoek blijkt ook dat zzp’ers die minder dan twee jaar actief zijn tegenover zzp’ers die langer dan twee jaar actief zijn een relatief hoog uurtarief rekenen. Zo rekent 31 procent van de startende zzp’ers een uurtarief tussen 80 en 100 euro. Dit tegenover 19 procent van de zzp’ers die meer dan vijf jaar actief is. Daarentegen blijkt dat zzp’ers die minder dan twee jaar actief zijn minder declarabele uren hebben in vergelijking met zzp’ers die langer dan twee jaar actief zijn.