Je hebt vandaag de hele dag gewerkt – waarom zou je een maand op je salaris moeten wachten?

Nieuwe fintech-diensten laten werknemers meteen (een deel van) hun verdiensten opnemen.
Veel mensen staan tegen het eind van de maand rood – terwijl ze dat geld al wel ‘verdiend’ hebben, maar nog wachten op de maandelijkse overboeking door hun werkgever. En soms word je dan net in die week of weken geconfronteerd met een plotselinge noodzakelijke uitgave.
 
In de VS neemt men dan zijn toevlucht tot de credit card (de gemiddelde cc-schuld van een Amerikaans huishouden was in 2015 liefst $15.762,-!) of de payday-lenders, die tegen woekerrentetarieven kortlopende leningen bieden in ruil voor de komende paycheck. In ons land blijkt men daan vaak zijn toevlucht te nemen tot aankopen bij Wehkamp etc. 
Het gevolg is niet zelden een neerwaartse spiraal van schulden. 
 
Ook deze benarde situaties blijken voor de fintech-ondernemers een gat in de markt te bieden.
In de VS kunnen werkgevers zich (in het kader van secundaire arbeidsvoorwaarden?!) aansluiten bij een dienst die Payactiv genoemd is, en werknemers in staat stelt om elke dag een deel van het verdiende inkomen op te nemen. De kosten zijn beperkt – $5 per transactie.  
De service staat overigens niet open voor de echt zware gevallen: de slogan van Payactiv luidt : End Financial Stress, For Millions of Hard Working People With Dignity, Savings and No Additional Debt. Met andere woorden: alleen medewerkers zonder teveel schulden kunnen naar believen geld opnemen uit de automaten die Payactiv plaatst op de kantoren van de aangesloten bedrijven.
 
PayActiv won de Best of Show award tijdens de FinovateSpring 2016, voor de manier waarop de onderneming de nieuwe technologie in weet te zetten “ten bate van de cashflow-problemen van hardwerkende Amerikaanse gezinnen”.
En het is niet het enige bedrijf dat inspringt op de hortende cashflow van de moderne, gedwongen flexwerkende arbeider; gelijksoortige startups  zijn getooid met fraaie namen als FlexWage, Activehours, Clearbanc, en ‘Even’.  En als verdere evidence voor de ‘ouderwetsheid’ van de maandelijkse uitbetaling mag genoemd worden dat moderne bedrijven als Uber  en Lyft standaard Instant Pay en Express Pay services bieden aan hun chauffeurs…
 
Meer over dit probleem en de mogelijke oplossingen via bloomberg.com.
Gerelateerde artikelen