IRS: al 3000 FTE om identiteitsdiefstal af te handelen

De Internal Revenue Service moet desondanks beter presteren, zegt de inspecteur-generaal, als het gaat om advies en bijstand aan slachtoffers van dergelijke cyber-diefstal.
Diefstal van identiteiten van Amerikaanse belastingbetalers neemt zo’n hoge vlucht, dat de IRS nauwelijks in staat is om aan de wettelijke eisen ter zake te voldoen.
Reeds in 2008 werd de Identity Protection Specialized Unit (IPSU) opgericht, speciaal belast met de assistentie van slachtoffers van dergelijke diefstal. In 2012 stelde de Treasury Inspector General for Tax Administration TIGTA vast dat de IPSU schromelijk tekort schoot. Benadeelden kregen niet de beloofde eigen zaakbehandelaar en de administratieve processen waren verre van gestroomlijnd. IPSY beloofde beterschap.
 
In een nieuw rapport van TIGTA blijkt dat de compliance van IPSU iets verbeterd is – omdat de eisen naar beneden zijn bijgesteld. Zo blijft het ideaal van ‘onde contact poimt’ nog ver achter de hroizon, en zal dat waarschijnlijk ook blijven. “Dat komt door de bezuinigingen op onze dienst,” zegt de IRS. “ We hebben nu al meer dan 3000 medewerkers die full time met de behandeling van deze zaken bezig zijn, en we hebben 35.000 verdere ambtenaren een opleiding laten volgen zodat ze gevallen van identiteitsdiefstal kunnen signaleren.”
 
Ook is de IPSU gereorganiseerd  tot de Identity Theft Victim Assistance Organization, waardoor de behandeling van deze gevallen nu echt gecentraliseerd kan worden uitgevoerd. Ook wordt er gewerkt aan systemen die frauduleuze aanvragen om belastingteruggave al bij de aanvraag zelf herkennen, zodat eerder ingegrepen kan worden om diefstal te voorkomen in plaats van de gevolgen achteraf te herstellen.
 
Gerelateerde artikelen