IBM’s Watson gaat KPMG helpen Big Data te analyseren
Het intelligente cognitieve computersysteem moet daarnaast helpen innovatieve diensten te ontwikkelen.
De Watson-technologie van IBM is een technologisch platform, dat natuurlijke taal verstaat en zichzelf leert met Deep QA AI (kunstmatige intelligentie) antwoorden en opvallende patronen te vinden in enorme hoeveelheden ongestructureerde data.
KPMG wil met Watson vooral de auditing- gerelateerde competenties verbreden en verdiepen. “Met Watson zullen we in staat zijn om rechtsreeks de meest basale financiële en operationele gegevens in de systemen van onze cliënten te analyseren,” zegt Lynne Doughtie, KPMG LLP Chairman en CEO. “Naast dat dit de kwaliteit van onze dienstverlening enorm verhoogt, biedt de samenwerking ons ook de kans en de mogelijkheid om ongekend nieuwe diensten te ontwikkelen.”
De reken- en ‘denk’-kracht van Watson kan inmiddels ingezet worden voor allerlei soorten toepassingen, niet alleen schaken of Jeopardy. “Auditing en andere soortgelijke vormen van kennis-gebaseerde dienstverlening moeten steeds grotere verzamelingen van gegevens weten te doorgronden, een prestatie waar eigenlijk alleen machines toe in staat zijn. KPMG ziet de inzet van dergelijke systemen als een kans om het talent en de vakmanschap van de medewerkers nog vruchtbaarder in te zetten.”
Vorig jaar kondigde Deloitte al een soortgelijke samenwerking met IBM aan.