Hoogervorst: we moeten beter communiceren met en in financiële rapportages
De “communicatieve waarde” van jaarverslagen en andere rapportages verhogen, dat is het belangrijkste doel van Hoogervorst voor zijn tweede termijn als voorzitter van de IASB.
Tijdens zijn speech voor het jaarcongres van de IFRS Foundation, vandaag in Zurich, zal Hans Hoogervorst stellen, dat met de voltooiing van een aantal belangrijke standaards er nu tijd vrij komt voor de Board om zich te focussen op verbetering van de effectiviteit van de financiële rapportage door ondernemingen.
“Te veel waardevolle informatie gaat schuil achter enorme hoeveelheden “tick the box” mededelingen, in dikke, maar slordig opgezette en gepresenteerde jaarverslagen. Voor beleggers is het niet simpel om in dat woud van informatie en gegevensbomen het bos nog te zien. De IASB gaat speciaal letten op hoe financiële informatie beter gepresenteerd kan worden, hoe de data beter geordend kunnen worden via welk kanaal in welke vorm en format.””
Het communicatie-initiatief steunt op vijf pijlers:
- Primary financial statements: de structuur en organisatie van de jaarverslagen en dergelijke moet beter (Hoe is de financiële positie, de financial performance en de cash flows);
- Disclosure initiative: verbeteren van de kwaliteit en gebruikswaarde van financiële rapportages;
- Financial instruments with the characteristics of equity (FICE): verduidelijking van de definities, presentatiewijze en rapportage-eisen van en voor dergelijke instruumenten;
- Digital reporting:verdere ontwikkeling van de IFRS taxonomie om deze te laten aansluiten bij de eisen van digitale rapportages, en
- Non-financial reporting: wat zijn de uitdagingen op dit vlak, en welke rol kan de IASB hier gaan spelen?
Hoogervorst kondigt ook aan dat de IASB een actievere rol op zich zal gaan nemen bij het assisteren in de implementatie van IFRS.