Hoeveel kost diefstal van klantgegevens?

De schade voor Target: tot dusverre $290 miljoen, waarvan de verzekering slechts $90 miljoen vergoedt.
In de zomer van 2013 werden bij discounter Target de kaartgegevens van ca 40 miljoen klanten gestolen. De beveiliging deugde niet, was de algemene opinie.
 
Deze week heeft Target opnieuw een schikking bereikt, nu met Master Card en aanpalende financiële instellingen; een schikking ter waarde of ten koste van 40 miljoen dollar.
De ontvangers gaan dat geld gebruiken om benadeelde kaarthouders schadeloos te stellen ($21 miljoen) en als bijdrage in de kosten van de nieuwe betaalkaarten die gemaakt en gedistribueerd moesten worden($19 miljoen). De totale schade voor de klanten/kaarthouders en hun kaartuitgevers van deze ene diefstal wordt geschat op ten minste $200 miljoen.
 
Eerder dit jaar betaalde Target aan Visa nog veel meer dan aan Mastercard, namelijk $67 miljoen. Aan individuele kaarthouders moest Target toen $10 miljoen teruggeven. En daarmee is de ellende nog niet voorbij – nog steeds lopen er rechtszaken, oander andere van aandeelhouders in Target zelf, naast onderzoeken  van de Federal Trade Commission en het OM.
 
Volgens Target zelf staat de teller voor die ene inbraak momenteel op $290 miljoen – en de verzekering betaalt nog geen derde deel daarvan.
 
Gerelateerde artikelen