Helft van Amerikaanse consumenten laat zich graag door een robotbankier adviseren

46% van de (Noord)Amerikaanse consumenten is genegen zich te laten adviseren over bankzaken door een robot-adviseur, wijst onderzoek van Accenture uit.
Dat geldt vooral voor beleggingsadviezen (79%), welk soort bankrekening het best bij hen past (74%) en voor pensioenadvisering (69%). 
De belangrijkste redenen voor deze bereidheid zijn het gemak van 24/7 beschikbaarheid (50%) en de lagere kosten (29%) van robo-advies. Vooral jongere en rijkere consumenten vertrouwen evenveel op de computer als op menselijke adviseurs. 
 
Volgens David Edmondson, senior managing director van de bancaire specialisten van Accenture North America,  is het “inmiddels een gegeven dat robo-advies een steeds belangrijker rol speelt in private banking en vermogensbeheer. Maar uit ons onderzoek blijkt dat de robo-adviser ook in de gewone retail-banking doordringt.
De consument eist dat hij zelf kan bepalen waar, wanneer en hoe hij geholpen wordt bij zijn vragen en banken spelen daarop in door de ‘customer experience’ zo aangenaam mogelijk te maken.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de consument steeds meer bereid is om bankzaken te regelen via niet-traditionele spelers op deze markt. Ze hebben er ook steeds minder problemen mee om snel en vaak van bank te wisselen – 11% van de Amerikanen koos vorig jaar voor een andere bank, en een derde van hen koos daarbij voor een nieuwe non-bancaire dienstverlener (online-only, payments provider, retailer of verzekeraar).
Acht van de tien consumenten ziet hun relatie met hun bank als puur transactiegericht , en 45% zegt alleen klant te willen blijven als ze kortingen krijgen op de afgenomen diensten.
Daar staat tegenover dat negen van de tien respondenten toch graag een lokale vestiging wil behouden, omdat ze af en toe graag met een echt mens willen spreken (49%) of toch meer waar voor hun geld denken te krijgen tijdens een persoonlijk adviesgesprek.
 
Banking on Value: Rewards, Robo-Advice and Relevance is gebaseerd op een ondervraging van ruim 4000 bankklanten in de US en Canada.
Gerelateerde artikelen