‘Gebruik Machine Learning door bedrijven verdubbelt in 2018’
Machine Learning (ML), een vorm van Artificial Intelligence (AI), is een voorbeeld van een technologie die volgens Deloitte in een fenomenaal tempo zal oprukken. Het gebruik van ML door grote en middelgrote bedrijven verdubbelt volgend jaar, om in 2020 opnieuw te zijn verdubbeld. "Machine Learning heeft zijn kantelpunt bereikt. Vanaf nu zal de adoptie in het bedrijfsleven in een stroomversnelling raken. Het belangrijkste groeigebied is dat van nieuwe halfgeleiderchips die door het gebruik van Machine Learning minder stroom verbruiken en tegelijkertijd sneller, flexibeler en slimmer worden", zegt Jordan Bish, director Strategy & Operations bij Deloitte in een persbericht.
Meer smartphonegebruik
Smartphone-acceptatie blijft groeien. Tegen het einde van 2023 wordt verwacht dat meer dan 90% van de volwassenen in de ontwikkelde landen een smartphone heeft. Van de 55-75-jarigen zal dit zo’n 85% zijn. Deloitte voorspelt dat smartphonegebruikers in 2023 gemiddeld 65 keer per dag met hun telefoon zullen communiceren, een stijging van 20% ten opzichte van het verwachte gemiddelde in 2018.
De gevaren van smartphonegebruik tijdens het autorijden zijn vandaag de dag onderwerp van een maatschappelijke discussie. Deloitte verwacht dat mensen zich volgend jaar ook meer en meer zorgen gaan maken over de negatieve invloed van de smartphone tijdens het slapen, het lopen en het praten. De voorspelling is dat 45% van alle smartphonegebruikers en 65% van de 18-24-jarigen zich zorgen zullen maken over dat ze hun telefoons te veel gebruiken en dat zij hun gebruik in 2018 mogelijk willen beperken.
Betalen voor digitale abonnementen
Een andere trend die Deloitte signaleert is dat consumenten meer en meer bereid zijn om te betalen voor digitale content. De voorspelling is dat 50% van de volwassenen in ontwikkelde landen eind volgend jaar minstens twee online-only media-abonnementen heeft. In totaal schat Deloitte dat er in 2018 680 miljoen van deze abonnementen zullen zijn, verdeeld onder 350 miljoen abonnees. Het gaat hierbij vooral om abonnementen op TV, films, muziek en nieuws die meestal minder dan €10 per maand kosten.
Augmented Reality, een dagelijkse realiteit
Meer dan een miljard smartphonegebruikers zullen in 2018 ten minste één keer Augmented Reality (AR) gebruiken om content te creëren. AR, een special effect waarmee digitale beelden kunnen worden toegevoegd aan echte beelden, is al decennia in gebruik. Maar het creëren van AR-content is pas sinds kort mainstream, weliswaar in eenvoudige vorm. Jordan Bish: “2018 wordt een belangrijk jaar voor AR, maar dat geldt zeker ook voor de jaren erna. De belangrijkste technologieën voor AR – denk aan camera's, sensoren en processoren – zullen blijven verbeteren en het aantal toepassingen zal daardoor groeien.”