Fraude in Frankrijk

Euler Hermes en DFCG, het Franse centrum voor directeuren, onderzochten hoe en hoe vaak organisaties in Frankrijk het slachtoffer worden van fraude. En wat zij daar (niet) tegen ondernemen.
Uit de bevindingen wordt duidelijk dat fraude een steeds groter risico vormt. 93% van de deelnemers is het afgelopen jaar getroffen door een (poging tot) fraude. 20% zelfs vaker dan 10 maal! En 30% erkent dat het soms inderdaad mis gegaan is. 
 
De zwakste plekken: de leiding zelf (55%), leveranciers (47%), de bank of dienstverlener (35%!), cyber-fraude (32%) en de klanten zelf (28%). Negen van de tien respondenten vertrouwen op menselijke oplettendheid om fraude(pogingen) op te merken, 76% op interne controls. Verantwoordelijk voor fraudebestrijding is Finance (53%), de CEO (24%), ICT (15%) of de interne audit (9%). 
 
 
71% van de deelnemers heeft geen aparte fraudebestrijdingsfunctie. 68% van de Franse ondernemingen heeft geen rampenplan klaarliggen. En 58% erkent eigenlijk niet te weten hoe en wat men moet doen om zich tegen fraude te wapenen. 
 
Gerelateerde artikelen