Financiële transparantie knelpunt goede doelen
Bijna de helft van de Nederlandse gevers noemt het gebrek aan transparantie als een belemmering om geld te geven. Dit bedreigt het vertrouwen in deze organisaties.
Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO MeesPierson naar het geefgedrag van Nederlanders. De meeste Nederlanders zijn positief over goede doelen. Ondanks een verminderde koopkracht willen ze daar financieel aan blijven bijdragen.
Maar alleen als het goede doel transparant is, zo zegt een kwart van de deelnemers aan het onderzoek. Zij zijn alleen bereid te doneren als zij het goede doel vertrouwen. 45 procent van de respondenten vermoedt dat er te veel geld opgaat aan interne kosten. Een derde is onzeker of de donatie goed wordt besteed.
“De wereld van goede doelen, donaties en bestedingen is voor veel gevers een black box”, zegt Frank Aalderinks, hoofd Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson. “Alleen door honderd procent transparantie kan een goed doel gevers blijven binden.”
“De recente negatieve publiciteit rondom malafide praktijken bij diverse goede doelenorganisaties draagt niet bij aan het vertrouwen in de sector. Juist nu filantropie nog gezien wordt als onmisbaar, is het belangrijk dat goede doelen inspelen op de groeiende behoefte aan transparantie. Zo maken ze zichtbaar waar het geld aan wordt besteed en hoe groot de maatschappelijke impact is die hiermee wordt bereikt.”