Eenmanszaken kunnen nu factureren met nieuwe btw-id
Ondernemers met een eenmanszaak moeten hun btw-id vanaf 1 januari gebruiken op facturen, website en bij internationale handel.
Met radiospots en online advertenties herinnert de Belastingdienst eenmanszaken eraan hun btw-id vanaf 1 januari te gebruiken op hun website en op hun facturen, vóórdat zij de eerste facturen van het nieuwe jaar versturen. De meeste ondernemers hebben zich in 2019 al voorbereid, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Kantar. Een kleine groep ondernemers nog niet.
Bijna alle eenmanszaken (95 procent) zijn op de hoogte van het nieuwe btw-identificatienummer. Een ruime meerderheid (64 procent) vindt het een voordeel dat het nieuwe btw-id niet te herleiden is naar het privacygevoelige Burgerservicenummer van de ondernemer. Slechts acht procent is negatief. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld dat zij kosten voor nieuw factuurpapier moeten maken of dat zij nu met twee verschillende nummers moeten werken.
“Het toepassen van de verandering is best makkelijk”, zeggen zeven op de tien ondernemers. Zij ervaren geen belemmeringen bij de veranderingen. De meest genoemde stappen die de ondernemers gezet hebben of van plan zijn om te zetten, voor zover voor hen van toepassing:
1. Het digitale factuursjabloon aanpassen (99%)
2. Het btw-id doorgeven aan hun boekhouder (94%)
3. De website van de onderneming aanpassen (90%)
4. Het btw-id doorgeven aan vaste leveranciers in binnen- (77%) en buitenland (90%)
5. Nieuw factuurpapier bestellen of kopen (61%)
Ondernemers houden hun btw-nummer voor communicatie met de Belastingdienst en voor de btw-aangifte. Dit nummer noemt de Belastingdienst we voortaan omzetbelastingnummer (ob-nummer).
Voor meer informatie en vragen over het nieuwe btw-identificatienummer en het gebruik van het omzetbelastingnummer, bekijk de korte btw-id instructievideo of ga naar: www.belastingdienst.nl/btw-id.