Driekwart zakelijk dienstverleners slachtoffer van fraude

Ruim 20% ervaart bijvoorbeeld gevallen van omkoping, meer dan in elke andere sector, blijkt uit het 2015 Kroll Global Fraud Report.
Andere veel voorkomende fraudesoorten waar zakelijk dienstverleners mee geconfronteerd worden, zijn financiële fraude (14%, ook het hoogste percentage van alle sectoren), diefstal van gegevens en onaanvaardbare belangenverstrengeling (beide 13%). Voor die laatste vorm van fraude zegt ruim de helft van de dienstverleners (52%) tamelijk of zeer kwetsbaar te zijn.  Vooral het gedrag van midden- en senior management is risicovol – in alle andere bedrijfstakken schuilt het gevaar vooral in de junior-medewerkers. 
 
Gemiddeld bedragen de kosten van fraude in Europa 0,8% van de omzet. Volgens Kroll zijn over het algemeen genomen de eigen medewerkers de voornaamste fraudeurs. Het nemen van beveiligingsmaatregelen tegen externe fraude is dus niet genoeg – vooral waakzaamheid intern is geboden.
 
81% van de respondenten in de zakelijke dienstverlening rapporteert dat de frauderisico’s steeds groter worden. Belangrijke vormen van interne fraude die men ervaart zijn vooral compliance-overtredingen, witwassen, fraude in de Inkoop en Accounts Payable, diefstal van roerende goederen en geld van de eigen onderneming en misbruik van IP-adressen.
Meer over mondiale fraude-ontwikkelingen leest u via het kroll.com/global-fraud-report.
Gerelateerde artikelen