Discussie Belastingplan 2020 in Tweede Kamer

Staatssecretaris Snel (Financiën) verdedigde op 13 november in de Kamer de belastingplannen van het kabinet voor 2020.

De economie draait goed, de werkgelegenheid groeit. Dat moeten alle Nederlanders in hun portemonnee voelen, vindt het kabinet. Maar er zijn ook ambities om de CO2-uitstoot te verlagen. Daarom neemt de staatssecretaris maatregelen om het belastingstelsel te vergroenen. Vervuilers worden zwaarder belast, minder uitstoot wordt beloond.

Wie gaat erop vooruit?
Onrechtvaardig dat de hoogste inkomens er het hardst op vooruitgaan met dit Belastingplan, vindt Nijboer (PvdA). Hij vraagt zich af waarom grote bedrijven niet harder worden aangepakt. Juist de laagste inkomens hebben het hardst een steuntje in de rug nodig, denkt Alkaya (SP). Waarom krijgen zij niet meer?

Het kabinet wil dat mensen die werken erop vooruitgaan, betoogt Snel. Daarom kiest hij ervoor om ook de belastingmaatregelen zo in te kleden dat werkenden er het meest van merken.

Vereenvoudiging belastingstelsel
Het belastingstelsel is te ingewikkeld geworden, vindt Snels (GroenLinks). Daardoor is het steeds lastiger om een rechtvaardige inkomensverdeling te bereiken door aan tarieven te sleutelen. Bruins (ChristenUnie) maakt zich eveneens zorgen over de steeds hogere heffingskortingen. De grote uitdaging ligt in de toekomst van het stelsel, vermoedt ook Van Weyenberg (D66).

Omtzigt (CDA) wijst erop dat veel burgers door het complexe toeslagenstelsel in de knel zijn gekomen en daardoor hun vertrouwen in de overheid verliezen. Garandeer dat alle burgers hun dossier kunnen inzien als ze bij de Belastingdienst om opheldering vragen, bepleit Alkaya (SP). Mulder (PVV) waarschuwt voor een afbrokkelende belastingmoraal als burgers te veel moeten betalen.

Snel erkent dat er in de toekomst waarschijnlijk meer fundamentele ingrepen nodig zijn. Daarom heeft hij een studiegroep ingesteld die onderzoek doet naar vereenvoudiging van het systeem. Verder komt de staatssecretaris met een onderzoek naar de verhouding tussen Belastingdienst en burgers.

Klimaatakkoord
Afgelopen zomer is een Klimaatakkoord gesloten. Doel: 49 procent minder CO2-uitstoot in 2030. Het Belastingplan is het eerste concrete wetsvoorstel waarmee Nederland boter bij de vis levert om die belangrijke doelstelling te halen, stelt Snel. Haal wel de extreme verhoging van de energiebelasting voor glastuinbouwers eruit, anders kunnen wij het klimaatonderdeel niet steunen, waarschuwt Stoffer (SGP).

Van Raan (PvdD) vindt dat het kabinet te weinig doet voor het klimaat. Erken liever dat economische groei het echte probleem is, bepleit hij: die leidt automatisch tot hogere CO2-uitstoot. Dat is Snel echter te kort door de bocht. Hij probeert liever om economische groei zo goed mogelijk te koppelen aan minder emissies.

Stijging bpm-opbrengst
De belasting bij de aanschaf van nieuwe personenvoertuigen stijgt vanaf volgend jaar structureel met 200 miljoen, rekent KPMG voor. En dat zou komen door een nieuwe methode om de CO2-uitstoot van auto's te berekenen. Maar volgens het ministerie van Financiën stijgt de bpm-opbrengst doordat er steeds grotere en vervuilendere auto's worden gekocht.

We moeten het verschil van inzicht over de stijging van de bpm oplossen, stelt Lodders (VVD), want de afspraak was dat een nieuwe meetmethode geen financiële consequenties zou hebben. Stoffer (SGP) vreest dat de gewone man of vrouw met een kleine beurs het hardst geraakt wordt: vooral kleinere, goedkopere auto's lijken duurder te worden.

Sommige auto's waren onder de oude meetmethode voor CO2-uitstoot te gunstig geprijsd, stelt Snel. Dat is volgens hem de enige verklaring waarom bepaalde auto's opeens fors duurder zouden kunnen worden. De tarieven zijn zelfs aangepast omdat er gesjoemeld was met de meetmethode, nuanceert Van Weyenberg (D66): door die lagere tarieven loopt de schatkist nota bene 2 miljard mis.

Belasting op roken
De accijnzen op tabak gaan de komende jaren stap voor stap omhoog. Van Otterloo (50PLUS) ziet liever dat de staatssecretaris doorpakt en de belasting ineens flink verhoogt. Hoe hoger de prijs, hoe meer mensen stoppen, is zijn redenering. Mogelijk lagere accijnsopbrengsten mogen daarbij geen belemmering vormen.

Snel verwacht dat een abrupte verhoging van de tabaksprijzen averechts werkt: anders gaan mensen bijvoorbeeld illegale sigaretten kopen of halen ze hun rookwaar over de grens. Het huidige tabaksbeleid is desastreus voor kleine ondernemers in de grensstreek, meent Mulder (PVV) in dat kader. Daarmee spekken we de Duitse en Belgische schatkist.

De Kamer sprak eerder over het Belastingplan 2020 op 28 oktober, 4 november en 12 november. Zij stemt op 19 november over de wetsvoorstellen en de ingediende moties

Gerelateerde artikelen