Deloitte rolt eigen chatbot uit bij kantoren in Europa

PairD kan e-mails opstellen en presentaties maken.

Deloitte rolt een generatieve AI-chatbot uit voor 75.000 werknemers in Europa en het Midden-Oosten. Die helpt om power point-presentaties te maken, e-mails op te stellen en te coderen. Hiermee hoopt het accountants- annex advieskantoor de productiviteit te verhogen.

De AI-tool, genaamd PairD, is afgelopen oktober al gelanceerd in Groot-Brittannië. Wel met de waarschuwing voor het personeel dat het AI-hulpje onnauwkeurige informatie zou kunnen geven over mensen, plaatsen en feiten kunnen geven. Alertheid was dus geboden.

Het toetsen van de kwaliteit en het uitvoeren van een due dilligence blijft vooralsnog mensenwerk. Dit mede om de chatbot te leren om nauwkeurig en volledig te zijn. In de VS gebruikt Deloitte AI om ontslagen te voorkomen. Medewerkers in kwetsbare banen worden opgespoord en zo mogelijk herplaatst.

Deloitte schatbot is niet de eerste die in gebruik is genomen bij een accountantskantoor. PwC gebruikt AI-chatbots in zijn juridische en fiscale afdelingen. Nieuw is wel dat Deloitte gebruik maakt van een zelf ontwikkelde tool. Andere bedrijven maken gebruik van AI-diensten van gespecialiseerde dienstverleners, zoals ChatGPT-maker OpenAI.

 

 

Gerelateerde artikelen