Deloitte crowdsourcet nieuwe diensten, producten en talenten

Deloitte Touche Tohmatsu wil met ‘Deloitte Pixel’ externen mee laten denken over nieuwe diensten voor het kantoor zelf en zijn cliënten. Maar ook nieuwe medewerkers zoeken en vinden.
Deloitte Pixel moet Deloitte-teams, professionals en cliënten wereldwijd toegang geven tot (elkaars) unieke dan wel moeilijk op te sporen kennis en expertise. Via de applicatie kunnen alle geïnteresseerden vervolgens ook samenwerken om nieuwe producten, ideeën en diensten te ontwikkelen en testen. 
CEO Jim Moffatt  van Deloitte Global Consulting  zegt dat zijn mensen al drie jaar aan de toepassing sleutelen. “Het is een business platform, dat alle soorten en maten van projecten ondersteunt. Een van de redenen waarom we zo lang gewacht hebben voor we er echt ‘live’ mee gaan is dat we eerst voldoende echte ervaring met het systeem wilden opdoen. De eerste ideeën kwamen uit onze organisatieadviespoot, maar we weten nu zeker dat we het systeem in al onze disciplines kunnen gebruiken.”
 
Aanvankelijk bedoeld voor projecten met cliënten, blijkt het nu ook als intern gereedschap gebruikt te worden. deloitte ziet veel toepassingsmogelijkheden voor crowdsourcing. “Je kunt de crowdsourcing-kanalen natuurlijk ook prima gebruiken om bijvoorbeeld marketingcampagnes te testen, of om met programmeurs waar ook ter wereld aan nieuwe software te werken. Soms hebben we rond Big Data problemen rond een specifiek algoritme, waar bij wijze van spreken alleen iemand in Azerbeidjan ons bij blijkt te kunnen helpen. Als je bedenkt hoeveel unieke specialistische kennis ergens in de wereld beschikbaar is, begrijp je pas hoe breed inzetbaar crowdsourcing kan zijn!!”
 
Crowdsourcing kan ook een nieuwe zet geven aan werving en selectie van nieuw personeel, denkt Moffatt. “Wij zijn een mensenbedrijf, en dus een talentenzoeker. In sommige delen van onze organisatie is 90% jonger dan 30, en als je ziet hoe die zich oriënteren en met welke technologie zij netwerken, is het duidelijk dat een advertentie in de zaterdagbijlage, ook al is die van een gerenommeerde headhunter, niet meer werkt.”
Gerelateerde artikelen