De bank van de toekomst is onzichtbaar, denkt KPMG
De fintech-ontwikkelingen zullen een aanzienlijk deel van het traditionele bankgebouw laten verdwijnen, van call centers en accountmanagers met hun ondersteunende teams tot fysieke kantoren. Worst case zouden de huidige iconische organisaties gereduceerd kunnen worden tot leverancier van ‘wit merk’ bancaire diensten – die dan onder de vlag van een andere, meer op de consument gerichte organisatie ( denk supermarkten of Facebook) geleverd worden.
De enige banken die als zodanig overlevingskansen hebben zijn diegene, die in staat zullen blijken winstgevend gebruik te maken van hun Big Data, de kosten enorm kunnen verlagen, hun security op orde hebben en succesvolle partnerships zullen sluiten met andere spelers om de gunst van de consument.
Ter illustratie van deze (r)evolutie heeft KPMG een ‘p.a.’ verzonnen, die zich kenbaar maakt onder de naam EVA (Enlightened Virtual Assistant) – een zelflerende app die klanten bedient met in samenhang werkende stemherkenning, data analytics, AI, ‘connected ’apparaten en toepassingen uit het IoT, API’s en de onvermijdelijke cloud-technologie.
Zo waarschuwt EVA zijn ‘eigenaar’ met de waarschuwing dat deze de laatste tijd wel veel geld besteed heeft aan junk food, en waarschuwt haar (of hem) dat haar wearbles vastgesteld hebben dat haar bloeddruk en BMI onrustbarend stijgen. “Ik zou een extra yogales adviseren!”, zegt EVA, en boekt en betaalt die les na raadpleging van de agenda van de eigenaar en diens bankrekening.
We hebben het dan dus niet meer over een ‘bankieren-app’ – geldzaken worden automatisch gekoppeld met gegevens over gezondheid, vrije tijd en andere aspecten van het dagelijks leven. De rol van de bank in dit samenspel is beperkt…
Geïnteresseerd in futurologie? Download het rapport hier.