De 10 belangrijkste fintech-innovaties – vanuit de consument bezien
Het Consumer Financial Protection Bureau bewaakt namens de US-overheid de belangen van burgers/consumenten tegenover de financiële dienstverleners (“We are the Consumer Financial Protection Bureau, a U.S. government agency that makes sure banks, lenders, and other financial companies treat you fairly.”)
Het CFPB bevestigt in een deze maand verschenen rapport, dat fintech inderdaad het (financiële) doen en laten van de burger plezieriger en gemakkelijker kan maken. Maar, aldus de opstellers, des te belangrijker is het voor ons om de belangen van de consument ook in deze ontwikkelingen te blijven beschermen. Daarvoor is het Catalyst-project gestart, om te onderzoeken welke van de vele nieuwe uitvindingen en initiatieven inderdaad positief uitwerken voor de consument.
Het Catalyst-rapport noemt met name:
- Gemakkelijker toegang tot krediet;
- Tools voor persoonlijk financieel management en advies;
- Apps die cash-flow management optimaliseren;
- Meer mogelijkheden om studieleningen/studieschulden te (her)financieren;
- Flexibeler hypotheken dan de traditionele vormen;
- Assistentie bij het managen van (de schulden op) credit cards;
- Apps voor peer-to-peer betalingen: om rekeningen te delen, maar ook om de goedkoopste diensten te vinden om geld naar het buitenland over te maken;
- Apps die de burger helpen automatisch te sparen.
In zijn nog niet zo lange geschiedenis heeft het CFPB tot nu al meer dan een miljoen klachten van consumenten behandeld en wijst hen de weg en hun rechten in de enorm complexe en uitgebreide wet- en regelgeving die consumenten van financiële dienstverleners moet beschermen.
Catalyst report: Promoting consumer-friendly innovation