Cashflow optimaliseren door losse facturen te verkopen

Australië is sterk in het verzinnen van nieuwe toepassingen voor wat we dezer dagen onder de parapluterm ‘fintech’ verstaan.
Een fraai voorbeeld van nieuwe dienstverlening via het internet biedt The Invoice Market (TIM), een peer-to-peer invoice-financier die in het eerste jaar van zijn bestaan een enorme groei te zien heeft gegeven.
In 15 maanden wist TIM voor meer dan 100 miljoen voor te financieren aan het Australische MKB. Op dit moment ondersteunt het platform ca 150 bedrijven uit allerlei sectoren met gemiddeld zo’n 15 miljoen (Australische) dollars per maand. 
 
Het innovatieve en flexibele business model van TIM is de eenvoud zelve. Deelnemers die hun cash flow tijdelijk willen verbeteren, bieden afzonderlijke facturen aan, die vervolgens per stuk worden gekocht door geldverschaffers die de lage bankrente beu zijn.
Anders dan bij factoring hoeft de deelnemer dus niet de gehele debiteurenportefeuille af te staan, maar kan hij zelf bepalen welke facturen voor welk bedrag te koop aangeboden worden.
De kosten zijn bovendien laag: men betaalt een abonnementsprijs van AU$850 per jaar, AU$150 per debiteur en een discount-fee van 3,5-7% van de factuurwaarde. In ruil daarvoor ontvangt men dezelfde dag nog 80% van de factuurwaarde, de rest volgt zodra de debiteur aan TIM betaald heeft.
 
Gerelateerde artikelen