Blockchain technologie en de verzekeringssector

Nieuw rapport van EY is ook voor andere financiële dienstverleners uitermate verhelderend.
Net als ‘accountancy’, is het concept ‘verzekering’ in de transparante samenleving van vandaag de dag geheel gebaseerd op het bestaan van een vertrouwensband tussen dienstleverancier en cliënt, verzekeraar en verzekerde. 
 
Het fundament van die vertrouwensband is  een immateriële ‘belofte om te betalen’ , tezamen met een unieke combinatie van expertise, hoogkwalitatieve dienstverlening, kapitaalreserves, veiligheid en zekerheid aan de ene kant, en de bereidheid om vertrouwelijke gegevens te delen, een contract te sluiten en op tijd te betalen aan de andere zijde.
Indien bijvoorbeeld door nieuwe technologische mogelijkheden geknaagd wordt aan (een van de schakels in) die vertrouwensband, dan schaadt dat het vertrouwen, de reputatie en merkwaarde en uiteindelijk ook aandeelhouderswaarde.
 
De consument heeft steeds hogere verwachtingen naarmate hem meer keuzemogelijkheden en kanalen geboden worden. Als bepaalde delen of aspecten van de waardeketen ‘commoditized’ worden, hangt steeds meer af van de reputatie van de verzekeraar, van de beschikbare informatie, de integriteit, de compliance aan de regelgeving, de beheersing van de business processen en de transparantie over diens ‘performance’. 
Verzekeraars moeten meegroeien, of ze worden afgestraft door hetzij de consument, hetzij de toezichthouder. 
 
Bovenstaande beschrijving van de disruptieve context van de verzekeringssector (die ook voor andere financiële dienstverleners geldt) is te vinden in een nieuw rapport van EY, Blockchain technology as a platform for digitization, over de inmiddels beruchte technologie. Het document beschrijft hoe de technologie de infrastructuur van de sector zal beïnvloeden, en hoe deze ook gebruikt zal kunnen worden om die zo broodnodige vertrouwensband te versterken. 
 
Het rapport bespreekt hoe blockchain een bijdrage kan leveren aan een holistische risk management strategie, rekening houdend met cyber liability, big data en telematica.
EY ziet vier belangrijke óppportunities’, geschapen door het nieuwe gedistribueerde grootboek: 
1. Fraude-detectie en risicopreventie
2. Digital claims management
3. Nieuwe disruptieve distributiekanalen
4. nieuwe producten rond cyber liability 
 
Denk alleen al aan het IoT en UBI – oneindige aantallen gekoppelde ‘dingen’ die zichzelf en de gebruiker voortdurend monitoren, die het idee van volledig gepersonaliseerde usage-based insurance nu al realiteit maken.
 
Gerelateerde artikelen