Bij 84 procent van de bedrijven speelt mobiele werving een rol
Activiteiten als werven en solliciteren vinden duidelijker steeds vaker plaats via mobiele devices.
De voorkeur voor mobiel solliciteren geldt vooral voor jongeren van 18 tot en met 24 jaar, en minder voor ouderen van 45 tot en met 65 jaar (59 procent tegenover 42 procent). Zo’n 22 procent van de ondervraagden verwacht daarvoor een ‘one click’-toepassing. Bijvoorbeeld in de vorm van een button ‘Solliciteer direct’, waarmee de persoonlijke gegevens door het platform worden doorgestuurd naar de potentiële nieuwe werkgever. Dertig procent van de sollicitanten vult liever zelf de benodigde gegevens in op een mobielvriendelijk sollicitatieformulier. 44 procent ziet graag een combinatie van ‘one click’ en een invulformulier.
Uit het onderzoek van Indeed blijkt voorts dat circa een kwart van de bedrijven een mobielvriendelijke website heeft. Ongeveer een vijfde van de ondervraagde HR-managers hanteert mobielvriendelijke wervingsprocedures. Mobiel solliciteren kan bij die bedrijven via een mobielvriendelijk online sollicitatieformulier (37 procent), een ‘one click’-toepassing (29 procent) of een combinatie van beide (33 procent). 57 procent van het verkeer op de website van Indeed in Nederland is afkomstig van een mobiel device.