Beperkte omzetgroei mode eerste helft 2018

De totale omzetgroei voor mode is gemiddeld 0,7 procent en voor schoenen 2,4 procent over de eerste zes maanden van 2018. De omzet in de sportretailmarkt daalde met gemiddeld 3,3 procent.

In het tweede kwartaal werd in de modemarkt gemiddeld 2,6 procent meer omzet genoteerd dan dezelfde periode vorig jaar en de omzet in schoenen steeg gemiddeld 7,5 procent. De sportomzet bleef 8,2 procent achter. De omzetontwikkeling van mode, schoenen en sport wordt gemeten via online- en fysieke verkoopkanalen. INretail verwacht in 2018 een omzetgroei van 2 procent voor de mode en schoenenmarkt en voor de sportomzetmarkt 1 procent groei.  

Meer online
De verkoop van mode via online kanalen was in het tweede kwartaal met 19,1 procent groei aanzienlijk hoger dan de 2,2 procent omzetgroei via fysieke winkels. De online omzet van schoenverkopen steeg met  22,4 procent en in fysieke winkels werd 0,7 procent omzetstijging genoteerd. Steeds meer retailers werken met een multichannel formule om omzetkansen te optimaliseren. De sleutel zit in het continu aansluiting houden op het gedrag van de klant die telkens schakelt tussen de on- en offline wereld. 

April beste verkoopmaand
De uitstekende omzetten die mode- en schoenenverkopers in april noteerden, compenseerden de matige omzetmaanden mei en juni. Door de zomerse temperaturen vanaf mei was er direct veel vraag naar hoogzomer artikelen. Dat had omzeteffect op artikelgroepen die tot de vroege voorjaarscollecties behoren. 

Omzetontwikkeling tweede kwartaal
In het tweede kwartaal steeg de omzet in het segment baby- en kindermode met 5,1 procent. De omzetgroei in damesmode was 3,5 procent en herenmode noteerde een omzetstijging van 1,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondermode noteerde een min van 1 procent waar beenmode nog 0,6 procent in omzet groeide.

De omzet in kinderschoenen steeg 12,6 procent in het tweede kwartaal en bij dames- en herenschoenen 7,8 en 1,8 procent.  De gegevens zijn afkomstig uit metingen van INretail in samenwerking met Gfk.

Uitdaging
In de markt voor mode, schoenen en sport wordt het een uitdaging om in het derde kwartaal een groeispurt te maken. De aanhoudende zomer tempert momenteel nog de interesse voor de nieuwe collecties en in 2017 groeide juist in het derde kwartaal de markt voor mode met 12,8 procent.  

Gerelateerde artikelen