Belastingdienst/Toeslagen schiet tekort in informatieverstrekking

De Nationale ombudsman heeft een klacht van een man over tekortschietende informatieverstrekking door Belastingdienst/Toeslagen gegrond verklaard.

Een man verzoekt de Belastingdienst/Toeslagen meermalen om duidelijkheid te verschaffen over terugvorderingen van bedragen. Toeslagen erkende dat door hem fouten zijn gemaakt, waardoor bij de man lange tijd onduidelijkheid heeft bestaan over zijn toeslagenschuld.

De Nationale ombudsman oordeelt dat Toeslagen meermalen tekortgeschoten is in het verstrekken van de door de man verzochte duidelijkheid. Als Toeslagen de man eerder beter had geïnformeerd, had de bij de man ontstane onduidelijkheid veel eerder kunnen worden weggenomen. De Nationale ombudsman acht de klacht hierover dan ook gegrond. De Nationale ombudsman concludeert dat Toeslagen uiteindelijk op een juiste wijze de klachten over de informatieverstrekking heeft behandeld.

Wat betreft het verzoek om schadevergoeding oordeelt de Nationale ombudsman dat hij een beeld ziet van meer dan incidentele tekortkomingen bij Toeslagen. Daarbij past dat Toeslagen bekijkt of er uit coulance ruimte is voor het maken van een gebaar. Dat deed Toeslagen in dit geval.

 

Gerelateerde artikelen