EY: Bedrijven niet klaar voor nieuwe fiscale transparantie

De systemen van de meeste ondernemingen zijn niet ingericht om te (kunnen) voldoen aan recente regelgeving rond transparante rapportage, concludeert EY. Dat betekent een fors reputatierisico.
Bedrijven moeten harder gaan werken aan verbetering van hun fiscale transparantie, stelt EY in een nieuw rapport. Doen ze dat niet, dan creëren ze een steeds groter wordend reputatierisico.
 
Fiscale transparantie is de nieuwe norm, en 71% van de door EY ondervraagde ondernemingen verklaart dat ze niet over de juiste middelen beschikken om aan die norm te voldoen. Tegelijk staat fiscale reputatie inmiddels hoog op de agenda van de C-Suite: 83% van de fiscalisten in organisaties meldt dat zij regelmatig gevraagd worden om de CEO en CFO over dit onderwerp te briefen.
 
De behoefte om systemen te ontwikkelen, die op elk moment in staat zijn te rapporteren hoe, hoeveel en waar zeker multinationals belasting betalen, groeit dan ook met de dag. 
Het rapport met de titel A new mountain to climb: tax reputation risk, growing transparency demands and the importance of data readiness is het derde, gebaseerd op EY’s 2014-15 Tax risk and controversy survey, waarbij 962 tax en finance executives in 27 landen ondervraagd werden. 
Ruim twee op elke drie deelnemers zegt dat zij meer resources moeten krijgen om te kunnen voldoen aan alle informatie-eisen, zoals gesteld door het OESO-BEPS programma en lokale wet-en regelgeving.  
 
EY doet de volgende aanbevelingen: 
Monitor zorgvuldig de publieke opinie en de weerslag daarvan in de regelgeving, om op tijd te weten welke nieuwe eisen gesteld gaan worden
Zorg voor systemen die op elk moment correcte gegevens kunnen leveren in het gewenste format
Ontwikkel kennis en inzicht die het mogelijk maakt een ‘total tax picture’ aan stakeholders te presenteren, leer van de reacties en integreer het geleerde in je fiscale strategie.
 
Gerelateerde artikelen