Bedrijven blijven moeite hebben met concrete duurzame stappen

Behoefte vanuit organisaties en het bedrijfsleven voor nationale duurzaamheidsdoelstellingen groeit.

Nederlandse organisaties en het bedrijfsleven vinden het nog altijd lastig om hun bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke onderwerpen (of problemen) als klimaatverandering, te concretiseren. 

Dat blijkt uit onderzoek door accountants- en adviesbureau PwC onder bijna 800 Nederlandse bedrijven en organisaties naar de praktische toepassing van de zogeheten SDG’s (Sustainable Development Goals). Hoewel de bekendheid van deze SDG’s toeneemt, blijken Nederlandse organisaties en bedrijven nauwelijks nieuwe acties te ondernemen om hun negatieve impact te verminderen en hun positieve impact te vergroten. 

Als een van de weinige landen heeft Nederland geen nationale visie om de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties in 2030 te realiseren. Hoewel de Rijksoverheid van mening is dat ontwikkelingen vanuit organisaties en het bedrijfsleven zelf moeten komen, blijkt Nederland op een aantal doelstellingen, waaronder gendergelijkheid en klimaatverandering, achter te lopen. De behoefte om hiervoor nationale doelstellingen te formuleren groeit. 

Dinsdag 12 februari lanceert PwC in bijzijn van Prinses Laurentien een interactieve en virtuele omgeving, de SDG Dome. Daarin ontvangt PwC bedrijven en helpt hen verder op weg met de implementatie van SDG’s in hun bedrijfsstrategie. Renate de Lange, lid van de Raad van Bestuur van PwC Nederland en verantwoordelijk voor corporate responsibility, vindt het belangrijk om ook andere bedrijven te stimuleren: “De duurzame doelstellingen gaan ons allemaal aan. Uit eigen ervaring weten we dat het integreren van de SDG's in strategie en bedrijfsvoering geen gemakkelijke opgave is, maar wel een haalbare. PwC zelf kijkt expliciet wat we extra kunnen doen, zoals bijvoorbeeld volledig circulair zijn in 2030. Maar de grootste impact genereren we met onze kennis en vaardigheden, met én bij onze klanten.”

In 2015 werden er door de Verenigde Naties zeventien SDG’s vastgesteld, met als doel ook om organisaties aan te sporen een bijdrage te leveren aan de wereldwijde ecologische, sociale en economische uitdagingen. Inmiddels is bekend dat het implementeren van deze doelstellingen in een bedrijfsstrategie ook nieuwe banen, extra omzet en kostenbesparingen kan opleveren. 

De SDG Dome is tot stand gekomen in samenwerking met Rooftop Immersive Studio en Energy Up. 

Gerelateerde artikelen