Baby-business is booming
Het gaat beter in de non-food: vooral omzet van lingerie en baby- en kinderfashion gestegen
Het gestegen consumentenvertrouwen werkt goed uit voor de detailhandel non-food. Dat blijkt uit de INretail/GfK Fashionscan, die de winkelomzetten ( on- plus off-line) in ons land monitort. De grootste omzetstijgers in het eerste halfjaar waren baby- en kinderbovenmode (bijna 8%) en kinderschoenen (7,6%). Maar ook wie lingerie, bad- en nachtmode en herenondergoed verkoopt, noteerde een omzetgroei van bijna 7%. Mei was vaak de beste verkoopmaand.
Ook de verkoop van schoenen groeide, het tweede kwartaal werd met 4,4% meer omzet dan een jaar eerder afgesloten. De grootste omzetstijging was voor kinderschoenen: 7,2%. Herenschoenen vormen met 4,9% groei een uitstekende tweede; damesschoenen scoorden een plus van 3,5%.
In de mode groeide de omzet in het tweede kwartaal met 0,7%; voor het eerste half jaar noteert GFK een plus van 0,2%. Goed scoorden vooral beenmode, met 7,9%. Lingerie, bad- en nachtmode en herenondergoed (7,8%) en baby- en kinderbovenmode (7,5%) deden het eveneens goed. De omzet in herenkleren steeg 3,3%, dameskleding daalde met 5,1%.
De INretail Sportmonitor laat in Q2 een groei van sportkleding zien met 3%; de totale omzet na een half jaar loopt bijna een procent voor op 2015. Sportschoenen en andere accessoires lopen na een half jaar nog een procent achter op 2015.