Allianz treft schikking in woekerpolisaffaire
Het gaat om de eerste grote tegemoetkomingsregeling die door de drie belangenverenigingen met een verzekeraar is gesloten. Alleen klanten die al aangesloten waren bij een van de drie organisaties komen in aanmerking voor de schikking.
Een totaalbedrag of aantal betrokken klanten voor de schikking is niet bekendgemaakt. Allianz zegt “te willen voorkomen dat het bedrag wordt teruggeleid tot een marktgemiddelde'' omdat dat “geen recht doet aan de situatie''.
Over de schikking is wel bekend dat polishouders minimaal 500 euro ontvangen en dat het om “substantiële vergoedingen'' gaat. De zaak van iedere gedupeerde klant wordt dan ook individueel bekeken. Volgens voorzitter Pieter Lijesen van Stichting Woekerpolisproces is die 500 euro een absolute ondergrens. “De meeste mensen hebben meer schade. Er zijn ook mensen die schade hebben gelopen die tot wel 10.000 euro oploopt.''
Bij de claimclubs zijn alles bij elkaar zo'n 125.000 mensen aangesloten. Maar dat aantal heeft betrekking op gedupeerden van woekerpolissen bij meerdere verzekeraars, niet specifiek op klanten van Allianz.
De drie organisaties zijn tevreden met de getroffen regeling waarover meer dan een jaar werd onderhandeld. Pas in de laatste weken ging het ineens rap, aldus Stef Smit, de voorzitter van ConsumentenClaim. Lijesen denkt dat er “een bres is geslagen'' door deze schikking en hoopt dat meer verzekeraars het voorbeeld van Allianz volgen.
(ANP)