Innovatiekantoor Joinson&Spice: ‘Wat wij vragen van onze mensen is pittig’
Oprichter Louis van Garderen: “Afgelopen jaar investeerden we volop in nieuwe technologieën: van overhyped blockchain en AI tot het minder sexy continuous auditing: wij bouwen aan de toekomst. We zijn enorm trots dat onze toewijding bekroond werd met deze Innovatieprijs!”
In de beginjaren van het nieuwe millennium werkte Louis van Garderen bij Volte Accountants vlakbij Amsterdam Centraal. De lokatie en hippe uitstraling van het kantoor trokken vooral tech-ondernemers aan. De door technologie gepassioneerde Van Garderen merkte dat deze groep maar moeilijk aansluiting vond bij accountants- en administratiekantoren. Hier lag een kans in de markt. Nu, bijna 20 jaar later, heeft zijn eigen gespecialiseerde kantoor Joinson&Spice de Exact Cloud Award voor Innovatie binnengesleept.
Joinson&Spice is een data driven accountantskantoor voor de technologie, media, en telecom (TMT)-sector en levert zowel audit- als samenstel-dienstverlening. Innovaties worden concreet geplot in het eigen ontwikkelde innovatiemodel om klantwaarde te maximaliseren. Het kantoor bezit veel programmeerkennis, groeit hard en leidt medewerkers op in een eigen universiteit. Een van de nieuwste tech savvy medewerkers van het kantoor is Bas de Haan, verantwoordelijk voor business development. Hij begon zijn carrière in de accountancy, maar maakte daarna een uitstapje naar de wereld van fusies en overnames. Louis kent hij nog van zijn tijd bij Mazars en van afstand volgde hij de stappen van zijn oud-collega. “Louis is iemand die tegen de algemene marktbewegingen ingaat. Joinson&Spice is veel meer een IT-organisatie dan een traditioneel accountantskantoor. Hier wordt alleen maar gedacht in oplossingen voor de klant met de inzet van IT.”
Onderscheidende aanpak
Bij technologiebedrijven kun je volgens Van Garderen niet zoveel beginnen met de traditionele controle-aanpak. “Je moet meteen met IT-auditors binnenkomen. Vergelijk bijvoorbeeld gegevens van de Payment Service Provider met omzetcijfers. Dat doen andere kantoren niet. Sommige tech-bedrijven kunnen letterlijk nergens terecht. Bij de Big Four hebben ze wel de goede mensen, maar krijgen ze niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. De kantoren daaronder kunnen techbedrijven vaak niet helpen met hun vraagstukken.”
“Onze manier van werken lijkt op die van onze klanten”, vult De Haan aan. “Plus, we staan open om samen met hen te investeren in innovatie om nog efficiënter samen te werken.”
75 procent van de omzet van Joinson&Spice komt uit controle. Maar het kantoor doet ook veel andere klantgerichte dingen, zoals data-analyse en het bouwen van dashboards. Hiervoor gebruiken ze o.a. Power-BI. Dit soort tools leent zich er uitstekend voor om over gebieden heen financiële data en niet-financiële data inzichtelijk te maken. De Haan: “Deze activiteiten bevorderen ook de controle van de jaarrekening omdat we beter weten hoe de ICT is ingericht. Wij kijken naar hoe de systemen werken en hoeven dan minder op detailniveau te controleren. In de accountancy gebeurt controleren en analyseren nu nog vaak in silo’s. Ik verwacht dat dit steeds meer één manier van werken wordt in de toekomst. Als je in de samenstelpraktijk stukken automatiseert, zit daar overlap in met de controle en vice versa. Zo pluk je veel meer de vruchten van je inspanningen.”
Kantoor van de toekomst
In 2014, een jaar na oprichting, won Joinson&Spice al de overall Exact Cloud Award. En nu dus ook de Innovation Award, een award die Van Garderen heel graag wilde winnen. “We zijn continu bezig met innovatie. Dat is de kern van ons kantoor. In ons inmiddels 13-koppige team hebben we hele verschillende mensen, waaronder een ontwerper en IT-auditor, die elkaars denken sterk beïnvloeden. We hebben ook mensen die geen uren schrijven, maar enkel en alleen bezig zijn het maximaal geautomatiseerde proces van de toekomst te ontwerpen.”
[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-16-juni-2020″]
Dit is volgens beide heren ook hard nodig, want veel van het traditionele werk gaat verdwijnen. “De automatisering en robotisering van administratie controle gaat er in hakken”, zegt Van Garderen. “Toch blijft er werk te doen: het duiden van de cijfers, interne beheersing en IT auditing. Je moet daarom nu investeren in kennis en ICT. Een kantoor als het onze heeft uiteraard niet zulke diepe zakken als Big Four-kantoren, maar toch experimenteren we veel. Zo hebben we al geëxperimenteerd met blockchain. Maar dat komt nu nog niet van de grond, dus dat staat in de koelkast voor als de tijd daar is. Wat nu wel actueel is, is het actualiseren van data. We doen veel diepgaande analyses van onze eigen werkprocessen, zodat we nog scherper in de controleprocessen kunnen zitten. Ook in het inzetten van AI in deze processen hebben we stappen gezet.”
Master de mindset
De verregaande automatisering en focus op TMT-sector levert het kantoor een snelle groei op. Toch zijn die factoren niet voldoende om succesvol te zijn. “We maken wel het echte verschil in mindset”, aldus De Haan. “Wij hebben de instelling; als het handmatig is en foutgevoelig, dan gaan we automatiseren. De traditionele accountant is snel bang om de controle te verliezen, dus dat maakt het lastig om de mindset te veranderen. We vragen van al onze mensen om in automatisering te denken.”
“Register Accountant worden is al een hele studie”, vult Van Garderen aan. “Wij vragen dan ook nog eens op een hele andere manier te gaan werken en denken. Dat is zwaar.”
Maar Van Garderen ziet het niet als keuze. “Er mist iets in de accountancy. Sectorfocus helpt. Klanten weten ons goed te vinden. En we kunnen vergelijkingen maken tussen klanten, anoniem uiteraard, zodat we effectiever worden en ze beter kunnen bedienen. Maar alleen sectorspecialisatie is niet genoeg. De intrinsieke IT-motivatie is nog belangrijker. Je moet IT-audit integreren en volop inzetten op automatisering. Die erkenning is niet vanzelfsprekend in de accountancy”, besluit de directeur van Joinson&Spice.
Joinson & Spice is anders. Jong, enthousiast. Een beetje nerdy…
Zoals iedere accountant weet is er een grote schaarste aan goede professionals. En al helemaal die kennis van ICT en nieuwe technologieën hebben. dat creëert ook voor Joinson&Spice een lastige situatie. Bas de Haan: Onze uitdaging is groei. We komen op grens van aantal klanten dat we met huidige bezetting kunnen managen. We zoeken momenteel drie RA’s met vijf tot zes jaar ervaring. Zie ze maar eens te vinden. Maar het winnen van de Cloud Award helpt zeker mee.”