Accountant wordt virtuele CFO van het MKB

KPMG UK zegt kleinere bedrijven, dat ze meer mogen en moeten verwachten van hun accountant dan alleen jaarstukken en belastingaangifte.
“Ondernemers vertrouwen al duizenden jaren op hun accountants – al in het oude Mesopotamië, zo blijkt uit tabletten met spijkerschrift – en een van de eerste gedrukte boeken was in 1494  het bekende standaardwerk over dubbel boekhouden van Luca Pacioli, Summa de arithmetica, geometrica, proportioni et proportionalita.”
 
Maar het werk wat die accountants doen, of het nu met een telraam was of met een spreadsheet, zegt Bivek Sharma, Head of KPMG Small Business in het VK, dat is eigenlijk maar verbazend weinig veranderd in al die jaren. En dat gebrek aan innovatie bij de meeste accountants, dat wordt voor veel ondernemers nog een probleem. 
Meestal spreken zij hun accountant alleen als de jaarstukken moeten worden opgemaakt voor de belasting en de KvK, en verder spreken ze hem nauwelijks. Laat staan dat ze hem ( of haar) vragen om advies over hoe ze hun zaak moeten runnen. 
Maar met de opkomst van software as a service (SaaS) en cloud-boekhoudprogramma’s worden die gesprekken met hun accountant nog zeldzamer en korter. Het meeste declarabele werk doen ze immers zelf al. 
 
De accountant moet dus innoveren en meer waarde bieden aan de klant door breder te adviseren dan rond de performance van zijn organisatie in het afgelopen jaar. ACCA publiceerde onlangs de resultaten van een onderzoek onder 2000 finance professionals onder de titel  Professional accountants – The future, waarin ‘digitale technologie’ duidelijk naar voren komt als een van de belangrijkste ‘drivers’ van het beroep.  In 2020, aldus ACCA, en dat is héél dichtbij, zullen accountants een schaap met vijf poten moeten zijn, willen ze nog bestaansrecht hebben: ze moeten goed zijn in hun vak, met de techniek kunnen omgaan, een sterke beroeps- en sociale ethiek onderhouden, een redelijk EQ bezitten, en de visie en deskundigheid om hun klanten waardevolle adviezen te geven over de toekomst. 
 
Dat laatste, adviseren over hoe de organisatie in te richten, over hoe markten en consumenten zich ontwikkelen, waar kansen liggen en waar gevaren dreigen, dat wordt de belangrijkste toegevoegde waarde van de (MKB)-accountant, zegt KPMG. Hij of zij moet als het ware de rol van virtuele CFO van de klant op zich nemen. KPMG is er klaar voor, is de boodschap…
 
Gerelateerde artikelen