10 procent hogere online omzet in 2018

De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer toegenomen. Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online 23,7 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

In 2018 heeft 96 procent van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Dat is 2 procent meer dan het jaar daarvoor. Deze online kopers gaven in totaal 23,7 miljard euro uit aan 242 miljoen online aankopen.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2018 13,1 miljard euro waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,6 procent komt te liggen. Dit betekent een stijging van 0,5 procentpunt ten opzichte van 2017. Met de groei in het aantal Nederlandse consumenten die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet kunnen we stellen dat e-commerce een steeds belangrijkere rol inneemt binnen de detailhandel.”

Food/Nearfood sterkste stijger
Als we kijken naar de verschillende productcategorieën, zien we een stijging van 24 procent in de online aankopen binnen Food/Nearfood, wat deze categorie de sterkste stijger van 2018 maakt. Vergeleken met een jaar eerder, vlakt de groei van de online bestedingen binnen dit segment wel wat af, maar daartegenover staat dat het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood wel harder stijgen dan in 2017. 

Q4 belangrijke periode in online verkopen
In het vierde kwartaal van 2018 hebben Nederlandse consumenten meer uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede dankzij (retail)feestdagen als Black Friday, Singles’ Day, Sinterklaas en Kerstmis, gaven zij 7,2 miljard euro uit bij Nederlandse webwinkels, een groei van 11 procent ten opzichte van Q4 2017. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging in de online bestedingen van diensten: 82 procent van alle uitgaven aan diensten wordt in het vierde kwartaal van 2018 online gedaan goed voor een bedrag van 3,5 miljard euro.

Gerelateerde artikelen