De context is de totale omgeving waarin iets zijn betekenis krijgt . Dit ‘iets’ kan van alles zijn, zoals handelingen en gedragingen. En stel dat die handelingen en gedragingen zien op het naleven van wetten en regels. Wat kan dan de impact van verschillende omgevingen zijn op het naleven van wetten en regels?
Als ondernemer heeft u het vast weleens ervaren: een werknemer die op een bepaald moment niet meer functioneert naar uw wens. Zelfs naar zo'n ontevredenheid dat u de arbeidsovereenkomst wilt beëindigen. We spreken dan van disfunctioneren van de werknemer. In mijn arbeidsrechtpraktijk zie ik in dit soort situaties veelvuldig dat werkgevers opzien tegen het aanleggen van een personeelsdossier. Want dat vraagt om een zorgvuldig, uitgebreid traject dat aan vele regels gebonden is.
In opsporingsonderzoeken, zeker in fraudezaken, komt het geregeld voor dat opsporingsambtenaren op een onverwacht ogenblik in woningen en/of kantoorlocaties komen binnenvallen en spullen in beslag nemen.
Als u het niet eens bent met een belastingaanslag, moet u deze als hoofdregel toch direct betalen. Het aantekenen van bezwaar- of beroep ‘schorst’ de betalingsverplichting van een belastingaanslag immers niet. Dit kan vervelende gevolgen hebben als de ontvanger van de Belastingdienst – die over de invordering van de aanslag gaat – geen uitstel van betaling wil verlenen, terwijl u meent dat aanslag onjuist is.
Zit u de hele dag achter stapels papier of verricht u juist veel advieswerkzaamheden? Afgelopen tijd heb ik meegemaakt dat je door het online samenwerken steeds efficiënter en effectiever te werk kan gaan. Je houdt meer tijd over voor hetgeen je daadwerkelijk gestudeerd hebt. Is het niet fantastisch dat je je administratieve rompslomp in een mum van tijd kan afhandelen en tijd over houdt voor extra strategische advieswerkzaamheden?
Als zaken bewust op papier zijn gesteld om een onjuiste voorstelling van zaken geven, is sprake van valsheid in geschrift. Naast het opnemen van onjuistheden kan ook worden ‘geknoeid’ door juist informatie weg te laten. In de rechtspraktijk komen nog wel eens door opsporingsambtenaren opgestelde proces-verbalen langs die een (te) eenzijdig beeld weergeven door het standpunt van de verdediging nauwelijks te belichten of zelfs helemaal niet te benoemen. Al dan niet onbewust geven dergelijke onzuivere stukken onnodig kleur aan de zaak. Hoe hier tegen op te treden?
In mijn contacten met accountants- en administratiekantoren wordt de metamorfose van traditionele productiefabriek naar een meer adviserende rol van de boekhouder/accountant meer en meer duidelijk. Een verbetering voor iedereen. De tijd dat maar klakkeloos werd geklopt en jaarrekeningen werden aangereikt aan ondernemers zonder de o zo belangrijke, zo niet essentiële, persoonlijke toelichting lijkt toch echt weg te vagen. Goed nieuws!
De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Goed voor het milieu en tevens een duurzaam systeem. Anders dan in het huidige lineaire systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur worden vernietigd.
Effectieve communicatie tussen de toezichthouder en de controlerend accountant van een bank draagt bij aan het bevorderen van de financiële stabiliteit en de soliditeit van de bankensector in Europa.
Van koud bellen naar een warm contact. Dat wil iedereen toch graag. Maar hoe zit het nu toch precies met de verschillen?
De eerste lading UBS-inkeerders ontvangt een dezer dagen een (concept‑)vaststellingsovereenkomst en staat voor de keuze: slikken of terugbijten? Conform het interne beleid bevat het ‘voorstel’ van de fiscus een verhoogde boete van 40% en 100%. Die boeteverhoging is niet terecht en kan een venijnig staartje krijgen. De kwalificatie ‘geen inkeer’ betekent namelijk niet alleen een hogere boete, maar ook de theoretische mogelijkheid dat tot strafvervolging voor belastingfraude en/of witwassen wordt overgegaan. Bovendien geldt dan geen boetevrijstelling (zoals bij inkeer) over de laatste twee jaren. Het is dus zaak om na te gaan of in uw geval echt sprake zou zijn van een te late inkeer en zo nee, u te verweren tegen deze onterechte kwalificatie – met alle gevolgen van dien.
Dagelijks benaderen ondernemers ons. Starters of gevestigde partijen die met concrete vraagstukken kampen. Zoekend naar een even zo concrete oplossing. Veelal hebben deze ondernemers een uitzonderlijk talent. Ze hebben een focus op dat wat zij heel goed kunnen. En daar is veelal ook hun voorliefde te vinden wat hun heeft gedreven tot zelfstandig ondernemerschap. Zoveel mogelijk bezig kunnen zijn met het uitbuiten van je talenten en daarbij geen hinder ondervinden van bestaande structuren waarin moet worden gewerkt.
In het bedrijfsleven vinden regelmatig fusies en overnames plaats. Deze hebben een grote impact, onder meer op de werknemers en hun rechten en plichten. De pensioenregeling speelt hierbij altijd een belangrijke rol.
Het ligt natuurlijk ook zeker aan wie je belt. Je moeder ’s avonds om 23.30 uur bezorg je de schrik van haar leven, een arts die al vroeg wakker is maakt gerust een afspraak om 06.30 uur (ik ken er een die dat heus doet!).
Ik word er steeds beter in merk ik, in de Engelse taal. Je gaat ook meedoen omdat je niets anders ziet: op televisie, op internet en in de krant, drie overigens prima Nederlandse woorden. “OMG, ik ben flabbergasted door jouw performance”, is bijvoorbeeld een heel gebruikelijke uitspraak in een Nederlandse search naar een artist met een x-factor (leuk verkoopbaar smoeltje) op RTL.
Als voormalig directeur van KPMG Consulting wil ik afstand houden van de meeste uitspraken die de nieuwe bestuursvoorzitter van KPMG in het interview ‘Voorzitter KPMG zint op aanpassing organisatie’ (FD 11 juli 2016) debiteert.
Elke mkb-accountant ziet zijn of haar wereld vanuit een eigen referentiekader. Een bril die altijd gekleurd is, want er bestaat niet één waarheid. Invloeden, deels in de opvoeding meegekregen, levenservaring, waarden en overtuigingen spelen daarbij een belangrijke rol. Elke dag weer wordt u beïnvloed door uw omgeving via geraffineerde marketinguitingen en wordt u onbewust gestuurd in een door de afzender van de boodschap gewenst gedrag. Dit gebeurt ook in de accountancy.
Als toezichthouders op de financiële sector halen De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) flink uit naar financiële instellingen en accountantsorganisaties door het opleggen van hoge bestuurlijke boetes.[1]
Accountants - en automatiseerders - denken veel na over businessoptimalisatie, procesoptimalisatie en het verbeteren van het verdienmodel. Allemaal mooie dingen, maar ondertussen worstelen we nog steeds met het oude F-Schijf syndroom. Allerlei informatie zoals jaarstukken, scans, aangiftes, adviezen, overzichten en e-mails staan op verschillende plaatsten, bij verschillende mensen.
Kent u die reclame van Amstel bier nog? Een sollicitant krijgt de vraag ‘En waarom zouden we jou moeten aannemen?’ Zijn antwoord: ‘Waarom niet?’ De rollen zijn omgedraaid, en een vergelijkbare trend lijkt zich af te spelen in de accountancy.
Afgelopen periode is er veel geschreven over de uitspraak van de Accountantskamer van 20 juni 2016 waarin hoogleraar accountancy Marcel Pheiffer ongewild een hoofdrol vervulde.
Een goed begin is het halve werk. En dat is mooi om in de zomer periode eens over na te denken. En dan straks vol frisse moed te starten!
De laatste tijd bleek bij mij thuis de snoepvoorraad sneller op te gaan dan voorheen. Nu ben ik zelf ook niet vies van een snoepje tussendoor, en mijn vrouw ook niet, maar de voorraad was wel erg snel op. Een mogelijk geval van diefstal dus. Nu moet u weten dat ik drie (b)engeltjes van kinderen heb. Verdachten genoeg dus. Maar wie zou de dader zijn? Toen ik de kinderen vroeg of zij soms extra snoep gegeten hadden leverde dat alleen drie zeer onschuldige blikken op. Ik had verder geen enkele aanwijzing, dus echt beschuldigen kon ik ze ook niet. Laat staan dat ik één specifieke dader kon aanwijzen.
In veel bladen en op veel congressen wordt gesproken over de toekomst van accounting en van de accountant. Daarbij staat steeds vaker ‘digitale disruptie’ centraal. Veel experts zijn het erover eens dat er grote veranderingen staan te gebeuren onder invloed van o.a. die nieuwe technologie. En dat zowel grote bedrijven als kleinere kantoren als zelfstandige accountants op tijd moeten veranderen om te kunnen overleven.
Over de beroepseed voor accountants is de afgelopen weken veel te doen geweest, waaronder diverse publicaties. Joost Groeneveld RA RV, accountant in business, geeft aan de eed niet te zullen afleggen (Accountancy Vanmorgen, 15 juni 2016), Arnout van Kempen (Accountant, 20 juni 2016) en Fou-Khan Tsang RA, openbaar accountant, reageert dat hij de eed juist wel zal afleggen (Accountancy Vanmorgen, 21 juni 2016). Joost Groeneveld en Fou-Khan Tsang motiveren hun keuze op geheel eigen wijze. Anne-Marike van Arkel, algemeen directeur van de NBA ‘reageert’ met een artikel over beroepstrots (Accountant, 28 juni 2016). Of de beroepseed voor accountant nu zin of onzin is, de invoering ervan is een feit.
In het tuchtrecht gelden twee verjaringstermijnen: de termijn van zes jaar die inhoudt dat er moet worden geklaagd binnen zes jaar na het handelen en / of nalaten van de accountant en een kortere termijn van drie jaar.
'Laten we er maar mee stoppen, het levert toch niets op’, aldus een directeur van een MKB-accountantskantoor die ik onlangs sprak. Een jaar eerder was hij na lang wikken en wegen overstag gegaan om Facebook, Linkedin en Twitter te gaan gebruiken. Met name Facebook was een plek waar ze als accountant niet thuishoorden, vond hij. Nauwelijks volgers, nauwelijks respons op berichten. Zonde van de tijd. Het is een trend die ik meer waarneem bij MKB-kantoren: online gaan ‘omdat we er toch wat mee moeten’, om vervolgens na een tijd teleurgesteld af te haken. Dus rijst de vraag: Horen accountantskantoren nou thuis op sociale media of niet?
Steeds meer ondernemers kiezen voor een online boekhoudprogramma om hun financiële zaken bij te houden. Het is veilig, bespaart een hoop tijd, vermindert de kans op fouten en door koppelingen aan andere software is de ondernemer in staat om alle transacties op één plek te beheren. Al deze voordelen stammen van het feit dat administratieve processen bij online boekhouden nagenoeg volledig geautomatiseerd worden. Zo kan het opstellen van jaarrekeningen, indienen van belastingaangiften en bijhouden van inkomsten en uitgaven nu eenvoudig door de ondernemer zelf gedaan worden.
In mijn werk als kwaliteitsbeoordelaar kom ik ze regelmatig tegen, accountants die voor hun controle waarde hechten aan ‘externe’ beheersing. Aan wat zegt u? Externe beheersing. Mijn formulering om een denkfout in de controle-aanpak te duiden. Het volgende praktijkvoorbeeld maakt duidelijk wat ik bedoel.
Ik ken weinig accountantskantoren die zich onderscheiden van andere kantoren op aspecten die voor ondernemers belangrijk zijn. Ik ken veel accountantskantoren die alles voor iedereen willen betekenen. Redenen in overvloed om tijd en energie te stoppen in een proces om uw strategie te bepalen. Er zijn ook voldoende redenen om het niet te doen.
Recente internationale rapporten van bijvoorbeeld de OESO en het World Economic Forum (WEF) waarschuwen voor grote veranderingen op de arbeidsmarkt. Recente arbeidsmarktcijfers van recruitment bureaus schetsen daarentegen een groeiend aantal vacatures voor financials. Is dit de bedrieglijke periode (‘deception’) zoals die zo vaak voorkomt bij exponentiële ontwikkelingen? Hoe dan ook, hoog tijd om wakker te worden, want er is een reële kans dat uw baan over 5 - 10 jaar niet meer bestaat.
Ze staan momenteel voor behoorlijke uitdagingen: de Externe Accountants. Het is continu laveren van de ene deadline (tijd) naar de andere en dan moeten de bestede uren ook nog binnen de perken blijven (budget). En wat te denken van de kwaliteit. Wie voert de benodigde werkzaamheden uit? Goed personeel is een schaars iets de afgelopen jaren (kwaliteit).
Nu het stof na de eerste hectische berichten over de Panamaleaks wat neerdaalt, is de vraag wat we met deze kennis moeten. Voor degene die in de databank (offshoreleaks.icij.org) wordt genoemd zijn de gevolgen al daar. Of het nu gaat om een volstrekt legitieme offshore-constructie of daadwerkelijk een frauduleuze ontduikingsconstructie, in beide gevallen is reputatieschade een feit. Wie kan de schade van dreigende boetes en strafvervolging nog beperken? En hoe zit dat bij oude en nieuwe leaks, zoals de groepsverzoeken over UBS en Credit Suisse in Zwitserland? De Panama Papers in 10 vragen.
Op vrijdag 3 juni 2016 heeft de belastingkamer van de Hoge Raad het cassatieberoep in de ‘voetbaltoto-zaak’ ongegrond verklaard. De belastingplichtige in deze zaak was in 2010 onherroepelijk veroordeeld voor het illegaal aanbieden van kansspelen (voetbaltoto).
Een geplaveid pad? Alberts carrière mocht best bijzonder worden genoemd. Na de middelbare school direct aan het werk op de administratie bij een veredelingsbedrijf van landbouwgewassen. Tegen het zere been van Pa en Ma. Die hadden zich dat anders voorgesteld. Albertje was, als enig kind, voorbestemd om in de voetsporen van drie generaties Van der Kraats te treden. Zoontje lief had daar echter andere ideeën over.
Stel: u bent de leider van een accountantskantoor met 90 medewerkers, 3 vestigingen en 8 partners. De laatste drie jaar is uw omzet niet gestegen. U vindt het van belang om na te denken over uw strategie. Belangrijke vragen: Wie betrekt u hierbij? En hoe pakt u het aan?
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl