Zorgen bij ondernemers over betaalbaarheid van mobiliteit

Tal van wetswijzingen brengen extra kosten en administratieve lasten mee.

Betaalbaarheid van mobiliteit is de grootste zorg is van ondernemers. Zes op de tien ondernemers maakt zich hier zorgen over. Dit blijkt uit een mobiliteitsonderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers.

De voorgestelde wetswijzigingen en beleidsplannen brengen onvoorziene kosten en administratieve lasten met zich mee voor ondernemers, zo signaleert ANWB Zakelijk. Het is voor het tweede jaar op rij dat betaalbaarheid van mobiliteit als de grootste uitdaging wordt gezien voor ondernemers.

Ondernemers vrezen dat binnensteden onbereikbaar worden en dat parkeren onbetaalbaar wordt. Verder liggen ondernemers wakker van het vervangen van wagenparken, de beschikbaarheid van openbaar vervoer en deelvervoer, de komst van milieuzones en het voldoen aan wet- en regelgeving,

“Als we niet voorzichtig zijn, kunnen de kosten van mobiliteit voor ondernemers onhoudbaar worden”, zegt Patrick van Weert, productmanager van de ANWB Zakelijk. "Dit kan een rem zetten op het enthousiasme voor bijvoorbeeld duurzame mobiliteitsoplossingen.”

“We verwachten voor 2024 dan bijvoorbeeld ook een enorme run op juist dieselbussen in plaats van op elektrische bussen, omdat dit het laatste jaar is waar de huidige voordelen voor de ondernemer gelden en ze gebruik kunnen maken van een overgangsregeling betreft zero emissie zones.”

Voorgestelde wetswijzigingen rond mobiliteit van ondernemers

  • Rapportageplicht CO2 (Januari 2024): Bedrijven met meer dan honderd medewerkers worden verplicht om vanaf januari 2024 hun CO2-uitstoot te rapporteren.
  • Regelgeving Zero-Emissiezones (Vanaf 2025): Bedrijfsauto's met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen vanaf 2025 niet meer in de binnensteden rijden. Dit valt onder de zero-emissiezones, waarvan de regels door elke stad zelf bepaald mogen worden.
  • Afschaffing BPM-Regeling voor Benzine- en Dieselauto’s (2025): De huidige BPM-regeling voor benzine- en dieselauto's komt in 2025 te vervallen. Voor volledig elektrische voertuigen blijft de uitzonderingsregel nog van kracht. De BPM zal dan berekend worden op basis van de CO2-uitstoot.
  • Afschaffing Bijtellingsvoordeel op Elektrische Auto’s (Vanaf 2026): Het huidige voordeel op de bijtelling voor elektrische auto's zal vanaf 2026 niet meer van toepassing zijn.
  • SEBA Subsidie voor Elektrische Bedrijfsauto’s (Tot Eind 2025):Ondernemers en non-profitinstellingen kunnen bij de aankoop van een nieuwe elektrische bedrijfsauto een subsidie van maximaal 5.000 euro ontvangen. Deze subsidieregeling loopt van 15 maart 2021 tot en met 31 december 2025, met een jaarlijks maximaal subsidiebudget, dat voor 2023 bijvoorbeeld 33 miljoen euro bedraagt.
  • Verhoging Motorrijtuigenbelasting (MRB) voor Bestelwagens (Vanaf 2025):  De belastingverhoging bedraagt standaard 15 procent en zal in 2026 verder verhoogd worden met 6,96 procent.

 

Gerelateerde artikelen