Zakelijke dienstverlening in de lift, omzet accountants blijft achterlopen

Zakelijke dienstverleners zien hun omzetten weer gestaag stijgen, maar de omzet van accountants blijft achterlopen. Dit zegt ABN AMRO in een dinsdag verschenen sectorrapport. De bank is ook niet positief over de toekomstige omzetontwikkeling van accountantsdiensten.

In het tweede kwartaal nam de totale omzet in de zakelijke dienstverlening met 7,5 procent toe. Hiermee stijgt de omzet al zeven kwartalen op een rij. De sector plukt volgens ABN AMRO de vruchten van het economische herstel.

Sinds het derde kwartaal van 2014 is sprake van een groeiversnelling. In het tweede kwartaal van dit jaar overtrof de omzet de piek in het eerste kwartaal van 2009 met 1,5 procent. ‘Het heeft dus zes jaar geduurd, voordat de omzet van de sector zich herstelde van de crisis’, aldus het rapport.

Op brancheniveau hebben juridische dienstverleners en organisatieadviesbureaus in het vorige kwartaal met een omzetgroei van respectievelijk 4,5 procent en 7,5 procent beter gepresteerd dan accountantskantoren. Die konden sinds het begin van 2013 slechts in twee kwartalen een omzetgroei noteren. De branche lijdt nog steedsonder de druk op het volume en het tarief van standaardwerkzaamheden zoals de samenstelpraktijk.

Uitzendbureaus presteren het best. Daar neemt de omzet al acht kwartalen toe. In het vorige kwartaal bedroeg de omzetgroei 8,5 procent. De uitzendbranche floreert door het herstel van de werkgelegenheid en de behoefte aan flexibele arbeidskrachten. Bij beveiligings- en schoonmaakbedrijven is na een periode van omzetkrimp sinds het laatste kwartaal van 2014 sprake van groei.

Voor de toekomst is ABN AMRO het minst positief over de omzetontwikkeling van accountantsdiensten. Dit heeft vooral te maken met de voortdurende tariefdruk bij de standaardwerkzaamheden. Dit leidt er namelijk toe dat deze werkzaamheden in toenemende mate worden gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Hierdoor neemt het arbeidsvolume en de daarbij behorende omzet af. Om de omzet op een structureel hoger niveau te brengen moet de afkalving van de omzet uit standaardwerk worden gecompenseerd met diensten met een hogere toegevoegde waarde voor afnemers. Vooral een meer adviserende rol kan dit bewerkstelligen. Deze omschakeling verloopt echter nog moeizaam.

• ABN Amro: Zakelijke dienstverlening – prognoses

Gerelateerde artikelen