Wiebes: Geen overgangsrecht voor LPG- en diesel oldtimers
Wiebes’ voorganger Frans Weekers besloot twee jaar geleden, in overleg met een aantal auto-organisaties, om de leeftijdsgrens voor belastingvrije auto’s op veertig jaar te stellen. Voor benzineauto’s ouder dan 26 jaar kwam er een overgangsregeling. Oude diesels en LPG-auto’s kregen die overgangsregeling niet.
Kamerlid Pieter Omtzigt van het CDA had gevraagd of voor de oldtimers alsnog overgangsrecht kan worden ingevoerd.
Wiebes: ‘In het regeerakkoord is de afschaffing van de vrijstelling voor oldtimers aangekondigd. Deze maatregel is zowel vanuit milieuoogpunt als vanuit budgettaire overwegingen getroffen. Allereerst heeft de maatregel, hoewel minder dan geraamd, een aanzienlijke meeropbrengst opgeleverd. De inperking van de oldtimerregeling heeft daarnaast een forse afname van het aantal met name LPG- en diesel oldtimers teweeg gebracht. De forse import van oldtimers is omgeslagen in een export. Dat heeft een positief effect op de luchtkwaliteit in de Nederlandse steden. Het invoeren van overgangsrecht voor LPG- en diesel oldtimers zal een aanzuigende werking met zich brengen. Ook kunnen nu geschorste voertuigen ontschorst worden. Het betreffen type oldtimers die degelijk en betrouwbaar zijn, en daarmee zeer geschikt voor veelvuldig gebruik. Deze auto’s leveren een belangrijke ongewenste bijdrage aan de emissies. Het invoeren van overgangsrecht voor LPG- en diesel oldtimers is om die reden niet verenigbaar met de milieudoelstelling die in het regeerakkoord is genoemd.’