Updates voor Novak Kwaliteitshandboek in 2017

Het Novak Kwaliteitshandboek is een praktisch digitaal hulpmiddel met instructies, voorbeelden en modellen voor het stelsel van kwaliteitsbeheersing van kleine en middelgrote accountantskantoren. In 2017 staan voor dit kwaliteitshandboek enkele belangrijke updates op de planning.

Het Novak Kwaliteitshandboek bestaat uit diverse delen die minimaal jaarlijks van een update worden voorzien om ervoor te zorgen dat ze blijven aansluiten op actuele wet- en regelgeving. Hieronder wordt per handboekdeel weergegeven wanneer dit van een update wordt voorzien en wat deze update op hoofdlijnen behelst.

Deel Kantoor en deel Klein kantoor
De update voor zowel het deel Kantoor als het deel Klein kantoor wordt vooralsnog begin september vrijgegeven. De update zal met name de wijzigingen in het kader van de NVKS bevatten die per 1 januari 2018 verplicht moet worden gevolgd ter vervanging van de NVAK aav en ass. Daarnaast is het de verwachting dat voor deze twee delen rond de zomer een tussentijdse update verschijnt in verband met de nieuwe Wwft. De nieuwe Wwft zou uiterlijk op 27 juni 2017 op basis van Europese afspraken in moeten gaan. De nieuwe wet dient echter nog door het volgende kabinet te worden aangenomen.

Deel Administratieve dienstverlening en Samenstellingsopdrachten*
De update voor het deel Administratieve dienstverlening en het deel Samenstellingsopdrachten wordt vooralsnog begin september vrijgegeven. Deze update zal een algemene aanscherping bevatten ten aanzien van de werkaanpak die sinds juni 2015 beschikbaar is. Bij deze werkaanpak is een splitsing aangebracht tussen de werkzaamheden in het kader van de administratieve dienstverlening en de samenstellingsopdracht. Tevens dient de checklist inzake de kwaliteitsreview op afgesloten dossiers te worden aangescherpt evenals de dossierafrondingschecklist. Deze laatste checklist dient te worden gesplitst voor wat betreft de afrondende werkzaamheden in het kader van de dossierreview door de verantwoordelijke accountant en de afrondende werkzaamheden ten aanzien van het dossier. Deze splitsing komt met name binnen digitale dossiers de efficiency ten goede.

Deel Beoordelingsopdrachten en het deel Controleopdrachten*
De vrijgave van de update voor het deel Beoordelingsopdrachten en het deel Controleopdrachten staat vooralsnog gepland voor medio mei aanstaande.

*Novak-templates
Op dit moment zijn er Novak-templates bij Unit4, CaseWare, Make Life Easier, Infine en AccountView die afgeleid zijn van het Novak Kwaliteitshandboek. Voor vragen over deze templates dan wel de planning van het verwerken van de updates in de diverse templates verwijzen wij u graag naar de desbetreffende softwareleverancier.

Deel HRM
Vooralsnog staat de vrijgave van de update voor dit deel voor begin december op de planning, zodat gebruikers voor 1 januari 2018 weer up-to-date zijn.

Deel Fiscale modellen
De update voor het deel Fiscale modellen staat gepland voor eind maart aanstaande.

Deel Fiscale opdrachten
De update voor het deel Fiscale opdrachten staat gepland voor begin november aanstaande.

Heeft u vragen, wensen of suggesties met betrekking tot de aankomende updates, dan vernemen wij die graag. U kunt een e-mail sturen naar redactie@novak.nl.

Gerelateerde artikelen