Tips voor interactieve content op Facebook
Door Lisa Houben
Facebook past het algoritme geleidelijk aan, het nieuwsoverzicht verandert en wordt opnieuw gerangschikt. Facebook wil Facebook weer zijn zoals het ooit is begonnen en wil gebruikers meer mogelijkheden bieden om contact te houden met hun ‘echte vrienden’. Menselijke interactie is belangrijker dan content afkomstig van bedrijven.
Wat betekent dit voor uw Facebook-pagina?
Door deze aanpassingen worden updates van media en andere informatiebronnen beduidend minder ‘belangrijk’. Deze berichten zullen dan ook minder verschijnen in het nieuwsoverzicht. Facebook geeft gebruikers wel de mogelijkheid om gebruik te maken van de ‘Als eerste weergeven’-optie. In de voorkeursinstellingen van een pagina kunnen gebruikers instellingen aanpassen voor hun favoriete pagina’s. Berichten van deze pagina’s verschijnen dan alsnog bovenaan het nieuwsoverzicht.
Wat betekent dit voor uw Facebook-pagina?
De ruimte in het nieuwsoverzicht is beperkt. Facebook zal meer content gaan tonen die waardevolle interactie creëert, dit betekent dat we minder openbare content te zien krijgen, waaronder foto’s, video’s en content van bedrijfspagina’s.
Door deze updates kunnen Facebook-pagina’s op korte termijn een daling zien in het bereik, de kijktijd van video’s en doorverwezen gebruikersverkeer naar bijvoorbeeld een website nemen af. Het verschilt per pagina hoe groot de impact zal zijn. De impact wordt bepaalt aan de hand van diverse factoren zoals het type content, en de manier waarop mensen op Facebook reageren op deze content. Facebookpagina’s waarvan de berichten resulteren in waardevolle interactie tussen vrienden zullen minder effecten ondervinden.
Welke post van Facebook-pagina’s zorgen voor waardevolle interactie?
Posts die zorgen voor gesprekken tussen mensen krijgen een hogere plek in het nieuwsoverzicht. Live video’s zorgen vaak voor discussies onder de kijkers op Facebook. Een live video zorgt gemiddeld zelfs voor zes keer zoveel interacties als een reguliere video. Lokale bedrijven komen in contact met hun volgers door relevante updates te posten en evenementen aan te maken. En nieuwsberichten van betrouwbare bronnen kunnen helpen om het gesprek over belangrijke onderwerpen op gang te brengen.
Het gebruik van zogenoemde ‘engagement-bait’ (deel en like-berichten) om mensen aan te zetten tot commentaar op berichten is geen waardevolle interactie. Deze berichten worden lager in het nieuwsoverzicht geplaatst. Alleen oprechte interactie bij berichten zorgt ervoor dat content organisch in de tijdlijn van de volgers verschijnt.
Adverteren werkt nog wel
Het woord ‘organisch’ is belangrijk. Facebook wil immers geld verdienen. Plaats je een gepromoot bericht dan zal de content nog steeds in de tijdlijn van volgers naar voren komen. Momenteel zijn betaalde posts het succesvolst als ze veel interactie krijgen.
Tips voor interactieve content op Facebook
1. Plaats content die conversatie uitlokt (live video)
Het allerbelangrijkste op Facebook is de conversaties tussen mensen. Live video’s leveren gemiddeld zes keer meer interactie op dan een gewone video. Een vraag- en antwoordsessie geeft ook een mooie kans om live te gaan. Hierbij kun je direct vragen beantwoorden van kijkers.
2. Plaats deelbare content
Om posts op een organische manier in de tijdlijn van volgers te krijgen zal je je moeten aanpassen aan wat Facebook belangrijk vindt. Het is belangrijk dat jouw volgers de content zo belangrijk vinden dat ze hem gaan delen met vrienden. Want alles wat mensen delen, komt nog wel hoog in andermans tijdlijn. Mensen delen graag content die alles net een beetje beter of leuker maakt.
3. Aanpassen van voorkeuren
Vraag volgers om hun voorkeuren aan te passen. Facebook geeft gebruikers de mogelijkheid om via de ‘Als eerste weergeven’-optie in de voorkeursinstellingen de favoriete kanalen aan te geven. Zo komen de berichten alsnog bovenaan de tijdlijn te staan.
Richt je social media strategie niet alleen op Facebook
Belangrijk is om een social media strategie te hebben die niet alleen gericht is op Facebook. Facebook bepaalt. Om hier niet afhankelijk van te zijn is het goed om te kijken naar de andere mogelijkheden van social media en online marketing.
Lisa Houben is online marketeer bij Blue People IT (voorheen Break Out Marketing)