Rechtszaak dreigt rond tarieven PostNL voor afhaalpunten

Als het postbedrijf niet terugkomt op de voorgenomen verlaging van de vergoeding die zij ontvangen, zullen winkeliers die voor PostNL een afhaalpunt verzorgen naar de rechter stappen.
Volgens vereniging van retailers met post- en bankdiensten in hun assortiment, de VVP, maakt PostNL ongegeneerd misbruik van zijn economische machtspositie. Niet alleen kleine winkeliers, maar ook de supermarkten klagen steen en been over de lage vergoeding voor het opslaan en uitdelen van postpakketten. Allen stellen dat het niet of nauwelijks rendabel is om zo’n afhaalpunt in de winkel te hebben, zeker wanneer de vergoedingen omlaag gaan. 
 
PostNL kondigde eerder dit jaar een verlaging aan van de vergoedingen die winkeliers ontvangen voor het afhandelen van post en pakketten. De maatregel treft circa 2500 ondernemers. Het bedrijf wil hen vanaf 1 juli 25 tot 40 procent minder gaan betalen, aldus VVP. De brancheorganisatie vindt dat onredelijk, ook omdat de huidige afspraken winkeliers geen ruimte laten om ook zaken te doen met andere bezorgbedrijven. VVP geeft PostNL nu tot 12 mei de tijd om van de verlaging af te zien. Gebeurt dat niet, dan volgen ‘juridische maatregelen’. 
 
PostNL zegt het ultimatum te bestuderen, maar stelt ‘goede gronden’ te hebben om het vergoedingenmodel aan te passen. Volgens het postbedrijf zouden inmiddels veruit de meeste winkeliers gewoon akkoord zijn gegaan met de voorgestelde vergoeding.
Gerelateerde artikelen