PwC: ProPrail niet compliant aan aanbestedingswetgeving
Het PwC-rapport beschrijft de totstandkoming van vier pilotcontracten inzake Prestatie Gericht Onderhoud (PGO). De oorspronkelijke pilotcontracten hadden een looptijd van drie en een half jaar. De directie van Prorail heeft besloten dat de onderhands gegunde pilotcontracten voor PGO 3.0 een looptijd kregen van tien jaar.
Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft dat donderdag aan de Tweede Kamer laten weten. De vier spooronderhoudscontracten hadden een looptijd van 3,5 jaar. Maar de directie van ProRail besloot vorig jaar echter de onderhandse contracten een looptijd te geven van tien jaar. Deze gang van zaken kan niet door de beugel, aldus Mansveld. De contracten zouden lopen tot 2017, maar zijn door ProRail verlengd tot 2024. Volgens PwC voldoet ProRail door de verlenging gedurende langere tijd niet aan de aanbestedingswetgeving.
‘ProRail heeft hier geen volledige en transparante informatie over verstrekt aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu en aan haar eigen Raad van Commissarissen’, schrijft Mansveld. ‘Daarom zijn maatregelen noodzakelijk’, voegt ze eraan toe. De raad van commissarissen overlegt inmiddels met de aannemers om te kijken of de looptijd van de contracten kan worden verkort. Ten minste een aannemer heeft ProRail laten weten de voorkeur te geven aan een nieuwe aanbesteding.
De staatssecretaris eist verder dat ProRail haar ministerie ‘proactief en transparant’ van informatie voorziet over cruciale onderwerpen. Verder wil ze dat voor 1 september duidelijk is hoe de verantwoordelijkheden binnen de top van ProRail zijn verdeeld. Ook gaat ze de werkcultuur binnen het bedrijf aan de orde stellen.