PwC lanceert vierde editie van challenge voor startende sociale ondernemingen
Een social enterprise lijkt op een ‘gewone’ onderneming: het bedrijf levert een product of dienst en heeft een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het doel, maar een middel voor het creëren van maatschappelijke waarde. Zo heeft oud-winnaar Butterfly Housing als doel om binnen tien jaar hét bedrijf te zijn dat in verschillende Afrikaanse landen op grote schaal betaalbare duurzame woningen levert. Social Impact Lab helpt zulke start-ups succesvol door te groeien naar het volgende niveau.
Deelnemende start-ups worden beoordeeld op maatschappelijke impact, haalbaarheid en innovatiekracht. De meest veelbelovende start-ups worden na een eerste selectie uitgenodigd om hun businessplan op te sturen. Uit de plannen worden de finalisten gekozen die op 26 september hun plan mogen pitchen voor een vakjury. Vorig jaar werden er drie winnaars gekozen: naast Butterfly Housing waren dat 100weeks en FOODLOGICA.
Om het sociaal ondernemerschap in ons land te versterken, helpt PwC met kennis en kunde startende social enterprises met het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact. Dat doet ze door social enterprises te begeleiden, masterclasses te organiseren en onderzoek te doen naar succesfactoren van social ondernemerschap. PwC is daarnaast een van de founding partners van Social Enterprise NL en Ashoka.