Dit is hét moment om je team uit te breiden via outsourcing

We vissen allemaal in dezelfde vijver naar goed geschoolde en gemotiveerde werknemers. Je hebt ongetwijfeld gemerkt dat die vijver steeds leger raakt, want steeds minder cijfertalenten kiezen voor de studie Accountancy. Met outsourcing is het toch mogelijk om als accountantskantoor te groeien.

Door Geert Leijen van Becky.works

Bij outsourcing denk je al snel aan uitbesteding van werk aan externen. Dat is niet waar ik het over heb. Mijn compagnon en ik ontdekten een betere oplossing voor je personeelsprobleem. Je kunt namelijk ook groei realiseren met volwaardige teamleden op afstand. 

Volle vijver
In 2017 groeide IBEO zo snel, dat ook wij in Nederland niet genoeg mensen konden vinden die aan onze wensen en eisen voldeden. Via via kwamen we in Belgrado terecht. Wat blijkt? Daar is de situatie precies andersom: in Belgrado vonden we een vijver vol met louter universitair geschoolde finance professionals, die staan te trappelen om voor een Europees bedrijf te werken. Die vondst wilden we graag met andere kantoren delen.

Technisch mogelijk 
Inmiddels werken in Belgrado 8 mensen voor IBEO en 22 voor andere bureaus. Is die afstand geen bezwaar? hoor ik je denken. Nee, dankzij de technologische ontwikkelingen van de laatste 10 jaar maakt het niet uit waar je medewerkers zitten. Dat hebben we wel gemerkt tijdens deze crisis. Als je bedrijfsvoering daarvoor niet al volledig geautomatiseerd en gedigitaliseerd was, dan heb je die stap het laatste halfjaar moeten zetten om in bedrijf te kunnen blijven. En dan maakt het dus ook niet meer uit of je medewerkers thuis in Beverwijk of in Belgrado op kantoor zitten.

Vloeiend Engels
Ook de taal blijkt geen enkel bezwaar. Inhoudelijk al helemaal niet, want cijfers zijn cijfers. Communicatie met collega’s in Nederland gaat prima in het Engels. De Servische HR-manager in Belgrado is opgegroeid in Nederland en spreekt net zo makkelijk Servisch als Nederlands of Engels. De rest van Team Belgrado spreekt vloeiend Engels. Als ze iets uit het Nederlands moeten vertalen, kunnen ze daar prima vertaalapps voor gebruiken. Je bepaalt zelf of ze direct contact met je klanten hebben. 

Nauwelijks anders
Zijn er dan geen andere verschillen die in de weg staan? Dat vroegen wij ons natuurlijk ook af. Want hoe is daar de (bedrijfs)cultuur, het arbeidsethos? En hoe zit het met wet- en regelgeving? In cultureel opzicht is Belgrado niet heel anders dan Amsterdam. Wel zijn kantoren hiërarchischer van structuur dan hier. Dat is dan ook de reden waarom finance-talenten liever voor ons kiezen dan voor de lokale Big Four. Wat arbeidsethos betreft: daar kunnen hun Nederlandse collega’s nog wat van leren: onze Servische teamleden zijn stuk voor stuk enorm gemotiveerd en toegewijd en vinden het prima om basistaken uit te voeren. De wet- en regelgeving verschilt nauwelijks van de onze, zodat een korte training in de verschillen volstaat. En de finance-manager daar zorgt voor een AVG-proof bedrijfsvoering. 

Flexibel inzetbaar
Wat verder een drempel lijkt te zijn is de contractvorm. Je voegt mensen aan je team toe, maar je wilt daar niet meteen aan vast zitten. Heel begrijpelijk in deze onzekere tijd; zeker omdat je zelf niet naast de nieuwe medewerker zit. Je hebt daarom bij Becky een opzegtermijn van 30 dagen. Daar komt wat overblijft van de huidige maand bij, dus maximaal 60 dagen. Dus ook als je een medewerker van een ander niveau wilt, heb je binnen korte tijd de juiste persoon voor jou aan het werk. 

Moe van het zoeken
Regelmatig hoor ik bureau-eigenaars verzuchten dat ze het beu zijn om veel tijd en geld uit te geven aan dure recruiters. Want ook die vissen nog steeds in dezelfde, leeg rakende vijver. Misschien is de kans groter dat ze iemand aan de haak slaan dan jij, maar al bij het eerste functioneringsgesprek dient het volgende probleem zich aan: de nieuweling vertelt je dat hij het basiswerk nu wel gezien heeft. Het is natuurlijk hartstikke goed dat in Nederlandse opleidingen de focus ligt op advisering, maar daardoor willen juniors al heel snel doorgroeien naar een functie met meer klantcontact. En wie stelt dan je aangiftes samen?

Kwalitatieve impuls
Met deze oplossing outsource je dus niet het werk zelf. Immers, je krijgt de beschikking over volwaardige teamleden die volledig dedicated voor jou werken. Wat je wél uitbesteedt is de zoektocht naar finance-talent. Becky heeft connecties in Belgrado waardoor ze die zeker voor je gevonden krijgt. Dat scheelt jou een hoop tijd en geld. Bovendien: je geeft je bedrijf een kwalitatieve impuls met gemotiveerde, hoogopgeleide, harde werkers, die graag bijleren. Wat wil je nog meer?

Maak via deze video kennis met Team Belgrado.

Gerelateerde artikelen