Online omzet detailhandel 17% omhoog

Over de hele lijn is de omzet van de detailhandel in maart gegroeid.

Volgens de laatste cijfers van het CBS steeg de omzet van de hele branche met 4,5 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het verkoopvolume steeg ook, met 3,6 procent. 

De omzet van de winkels in non-food groeide in maart met 2,6 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,9 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 4,1 procent meer omgezet bij een verkoopvolume dat 3,2 procent groeide. De grootste stijging echter was online: 16,7%. 


De omzet van de kledingwinkels bleef nagenoeg gelijk. De omzetgroei van voedingswinkels  komt volledig door supermarkten, de omzet van speciaalzaken kromp zelfs. Datzelfde geldt voor de respectievelijke verkoopvolumes.

De detailhandel blijft meer en meer verkopen via internet. Webwinkels, d.w.z. met als  hoofdactiviteit verkoop via internet, gingen 13,7 procent omhoog. Winkels voor wie de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, gingen er echter 21,6 procent op vooruit.

Gerelateerde artikelen