Omzet KPMG Nederland iets teruggelopen
Ook werd afscheid genomen van een aantal kleinere klanten en er werden enkele activiteiten afgestoten. Met de adviespraktijk ging het wel weer beter. De winst voor belasting, exclusief de resultaten van Meijburg & Co, daalde met 23 procent van 70 miljoen naar 54 miljoen euro.
De omzet van Audit daalde van 245 miljoen in 2014 naar 230 miljoen euro. Met Advisory werd 212 miljoen euro binnengehaald. Een jaar eerder was dat nog 205 miljoen. De inkomsten van Tax stegen van 146 naar 150 miljoen.
De gemiddelde winst per partner daalde van 470.000 euro naar 391.000 euro. Het totale aantal medewerkers van KPMG zakte van 2.925 naar 2.852.
‘Uitkomsten wettelijke kantoorrotatie positief’
KPMG: ‘Vanwege de wettelijke kantoorrotatie zal KPMG de controlewerkzaamheden bij diverse, grote en langjarige klanten uit het OOB-segment (Organisaties van Openbaar Belang) beëindigen. In dit deel van de markt is KPMG van oudsher sterk vertegenwoordigd. Ondanks het -geanticipeerde- vertrek van een aantal klanten zijn de uitkomsten van de kantoorrotatie positief. Nieuwe klanten kiezen meer dan gemiddeld voor KPMG. De groei binnen Advisory zet door. Daarmee bevestigt KPMG haar goede positie in de adviesmarkt.’ Bestuursvoorzitter Albert Röell: ‘De focus op kwaliteit heeft in het afgelopen jaar geresulteerd in een kwalitatief hoogwaardiger controlepraktijk. In totaal hebben de veranderingen in de klantportfolio geleid tot een afname van de omzet met ruim € 7 miljoen. Hierdoor is extra capaciteit ontstaan. Deze extra capaciteit investeren we om de kwaliteit van onze controles verder te verbeteren en extra kwaliteitsprogramma’s uit te voeren. Onze adviespraktijk heeft goed gepresteerd, met name Deal Advisory en alle informatietechnologie gerelateerde adviesdiensten sprongen eruit.’
3-jarig investeringsprogramma
‘Het afgelopen jaar heeft KPMG het fundament gelegd voor de toekomstige, op kwaliteit gebaseerde, groei. Met de businessplannen voor de komende 3 jaar, een investeringsprogramma van € 54 miljoen en de onderliggende versterkte kapitaalpositie verkeert KPMG in een goede startpositie om invulling te geven aan haar ambitie: de norm in de sector in 2017,’ aldus KPMG.
Röell: ‘Er zijn belangrijke verbeteringen doorgevoerd bij KPMG, onder andere op het gebied van kwaliteit, cultuur en gedrag, governance en beloning. De organisatie is verder geprofessionaliseerd en de ramen en deuren zijn opengezet voor invloeden van buiten, onder andere met de benoeming van de geheel uit externen bestaande Raad van Commissarissen. De positieve resultaten van deze vergaande en ingrijpende veranderingen zien we binnen en buiten KPMG terug. Zowel de waardering van klanten als de tevredenheid onder medewerkers neemt toe. Maar we zijn er nog niet. Ons past bescheidenheid, na twee jaar van turbulentie zijn we ons er van bewust dat we het verleden nog niet volledig achter ons kunnen laten. We werken met maximale inzet aan de verdere verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening, zoals klanten en de samenleving van ons verwachten.’
Kerncijfers KPMG boekjaar 2014-2015