Nederlandse betalingstermijn 10 dagen onder West-Europees gemiddelde
Ook de betalingstermijn voor buitenlandse klanten ligt met 25 dagen ver beneden het gemiddelde in West-Europa van 32 dagen. In twee jaar tijd is de gemiddelde termijn voor buitenlandse betalingen met vier dagen afgenomen.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat in West-Europa 40 procent van de totale waarde van facturen te laat wordt betaald. 7 procent van de rekeningen is na 90 dagen nog niet voldaan en gemiddeld 1,2 procent van die facturen wordt als oninbaar afgeschreven. In Nederland ligt het aantal oninbare facturen met 0,8 procent iets lager.
Liquiditeitsproblemen blijven de voornaamste reden voor vertraging in de betaling. Ruim de helft van de Nederlandse respondenten stelt dat dit de grootste oorzaak is van het niet tijdig betalen van binnenlandse facturen.
Betalingsachterstanden van buitenlandse klanten hebben volgens 48,1 procent van de Nederlandse respondenten te maken met onvoldoende beschikbaarheid van financiële middelen. Dit ligt ver boven het West-Europese gemiddelde van 37 procent.
Ongeacht de reden voor klanten om de betaling van facturen uit te stellen, kunnen de administratieve en financiële kosten van achterstallige vorderingen voor leveranciers aanzienlijk zijn. Bijna een kwart van de respondenten zegt dan ook dat kostenbeheersing hun grootste uitdaging is voor de winstgevendheid in 2015. Vooral in Nederland is kostenbeheersing een grote zorg, maar liefst 29 procent van de Nederlandse ondernemers beschouwt dit als het belangrijkste aandachtspunt voor 2015.